![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Bazı bireylerde ya da topluluklarda gözlemlenebilen ahlaki zaafların veya bozuk inanç temelli davranışların, dinî öğretilerin yanlış anlaşılması ya da saptırılmasıyla bağlantılı olduğu tespit edilebilir. Bu çerçevede, özellikle geleneksel Sünni, Şia, vahhabi vb. yoldan çıkaran hiziplerin bazı popüler yorumlarında rastlanan ve Kur’an merkezli yaklaşımla çelişen bazı bozuk inançları şöyle listeleyebiliriz:
UYARI / HATIRLATMA Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür. Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir. Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz 🗝 KONU BAŞLIKLARI 🔻 Bozuk İnançlar ve Ahlaki Zaaflar 1. "Nasıl olsa Allah affeder" anlayışı (Affediciliği suistimal) Kaynak: Allah’ın “Gafûr ve Rahîm” sıfatlarının tek yönlü, bağlamdan kopuk anlaşılması. Sorun: Bu anlayış, kişinin günah işlemeye devam etmesine ve sorumluluk duygusunun zayıflamasına neden olabilir. Kur’an’a aykırılık: Kur’an'da bağışlanma, samimi tevbe, ıslah ve salih amel şartına bağlıdır (Bkz. Furkan 25:70-71). 2. "Kalbim temiz, önemli olan niyettir" savunması Kaynak: Amel-iman ilişkisinin koparılması; dindarlığın sadece içsel bir duyguya indirgenmesi. Sorun: Bu söylem, davranışsal sorumluluğu ortadan kaldırır, ibadet ve ahlaki yükümlülükleri önemsizleştirir. Kur’an’a aykırılık: Kur’an’da iman da amel de birlikte anılır; mümin kişi salih amel işleyendir (Bkz. Asr 103:1-3). 3. "Kaderimizde ne varsa o olur" (Sorumluluktan kaçış) Kaynak: Kader inancının cebriyeci (determinist) biçimde yorumlanması. Sorun: İnsanı pasifleştirir, özgür iradeyi inkâr eder, zulmü ve haksızlığı meşrulaştırabilir. Kur’an’a aykırılık: İnsan tercihlerinden sorumludur (Bkz. Kehf 18:29, Şems 91:7-10). 4. "Büyük günahlar işlesem de imanım varsa kurtulurum" (Mürciî kalıntılar) Kaynak: Ehl-i sünnetin, iman ile ameli birbirinden ayıran Mürcie etkisini kısmen benimsemesi. Sorun: Amelin değersizleştirilmesine yol açar, ahlaki yozlaşmaya zemin hazırlar. Kur’an’a aykırılık: Kur’an’da iman-amel bütünlüğü esastır (Bkz. Nisa 4:123-124). 5. "Günah bireyseldir, sosyal adaletle ilgisi yok" Kaynak: Dinî sorumluluğun bireysel ibadetlere indirgenmesi (örneğin sadece namaz, oruç vs.). Sorun: Toplumsal sorumluluklardan kaçış, zulme karşı sessizlik, adaletsiz sistemlere destek. Kur’an’a aykırılık: Kur’an'da toplumsal adalet, paylaşım, ölçü-tartı adaleti, yetim hakkı gibi kavramlar ön plandadır (Bkz. Mutaffifin 83:1-3, Maun 107:1-3). 6. "Alimlerin dediği doğrudur, aklıma gerek yok" (Kör taklit) Kaynak: Mezhep taassubu, icma ve kıyasın mutlaklaştırılması. Sorun: Eleştirel düşüncenin bastırılması, dinin otoritelere teslim edilmesi. Kur’an’a aykırılık: Kur’an'da akletmeye, düşünmeye, sorgulamaya vurgu vardır (Bkz. Yunus 10:100, Zümer 39:18). --- Bu İnançların Kaynakları: 1. Kur’an’dan kopuk din anlayışı: Vahiyden çok, fıkıh ve hadis külliyatına dayalı bir din algısı. 2. Mezhepçilik ve taklit: Dini yorumların mutlak doğru gibi kabul edilmesi, bireysel düşünceye kapalı yapı. 3. Toplumcu değil bireyci ahlak: Toplumun yapısal günahlarını (zulüm, yolsuzluk, sömürü) görmezden gelen bir bireyselcilik. 4. Geleneksel cennet-cehennem korkusu üzerinden ahlak: Ahlakı sadece ödül ve ceza mekanizmasıyla tanımlayan indirgemeci yaklaşım. --- https://dersvekuran.blogspot.com/202...i-zaaflar.html |
![]() |
![]() |
pramid Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler: | dost1 (28. May 2025) |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
ahlaki, bozuk, İnançlar, zaaflar |
|
|