hanifler.com Kuran odaklı dindarlık  

Go Back   hanifler.com Kuran odaklı dindarlık > CİHAD > Cihad

Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 2. June 2025, 08:45 AM   #1
pramid
Uzman Üye
 
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25
pramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud of
Standart FETİH 1 "Kalpten Topluma Bir Açılış"

Fetih Ne Demektir? Kur’an Bağlamında “Fetih” Kavramının Anlamı ve Yanlış Anlayışlar

“Fetih” kelimesi, hem Kur’an’da hem de İslam tarihi literatüründe sıkça geçen ve çoğu zaman askerî bir zaferle özdeşleştirilen bir kavramdır. Ne var ki, bu kavramın Kur’an’daki anlam dünyası, salt savaş kazanımıyla sınırlı değildir. Kur’an’da “fetih”, çok daha derin, çok boyutlu ve hakikat merkezli bir süreci ifade eder. Bu yazıda, “fetih” kavramı Kur’an bağlamında incelenecek, yaygın yanlış anlamalara dikkat çekilecek ve kavramın özüne dair bir bilinçsel yeniden okuma önerilecektir.


1. Kelime Kökeni ve Sözlük Anlamı
Arapça “fetḥ” (فَتْح) kökü, “açmak”, “yarık oluşturmak”, “kilidi çözmek”, “bir engeli kaldırmak” gibi anlamlara gelir. Bu kökten türeyen kelimeler de genellikle kapanmış, kilitlenmiş veya örtülmüş bir şeyin açılması fikrini içerir. Bu yönüyle “fetih”, kelime anlamı itibariyle zorla ele geçirme değil, bir engelin ortadan kalkmasıyla bir şeyin açılması, yolun açılması demektir.

2. Kur’an’da “Fetih” Kavramı Nasıl Kullanılır?
Kur’an’da “fetih” kelimesi ve türevleri yaklaşık 20’ye yakın yerde geçer. Bunlar arasında en dikkat çekici olanlar:

📍 Fetih 48:1
“Şüphesiz biz sana apaçık bir fetih verdik.”
Burada geçen “fetih”, geleneksel olarak Mekke’nin fethi olarak yorumlansa da, ayetin siyakı-sibakı (bağlamı) incelendiğinde asıl anlamın gönüllerin açılması, barışın sağlanması ve hakikatin galip gelmesi olduğu görülür.
📍 Enfâl 8:19
“Eğer bir fetih istiyorsanız işte size fetih geldi!”
Bu ayet Bedir Savaşı bağlamında inmiştir. Fakat burada da “fetih”, sadece askeri başarı değil, hak ile batılın ayrışması, ilahi hükmün tecellisi anlamındadır.
📍 Şûrâ 42:10
“Herhangi bir konuda anlaşmazlığa düşerseniz, onun hükmü Allah’a aittir.”
Burada geçen “فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ” kısmıyla birlikte “fetih”, içsel ve toplumsal çözüm, ilahi adaletin tahakkuku anlamına gelir.
📍 Sebe’ 34:26
“Rabbimiz hepimizi toplayacak, sonra aramızda hak ile hükmedecektir. O, El-Fattâh’tır, Alîm’dir.”
“El-Fattâh” burada Allah’ın açıcı, hakikati ortaya çıkarıcı, hüküm verici vasfını ifade eder.
3. Kur’an’da Fetih = Hakikatin Açılmasıdır
Kur’an’da fetih kavramı temelde üç düzlemde anlam kazanır:

➤ a. Bilinçsel Açılım (Zihnî Fetih):
Fetih, zihnin açılması, kalbin İslam’a (barışa, teslimiyete) yönelmesi, hakikatin idrak edilmesidir.

Bu anlamda fetih, bir tür vahiysel aydınlanmadır. Kalbin “kilidinin açılması”dır.
(Bkz: Muhammed 47:24 – “Kalpleri kilitli mi?”)
➤ b. Toplumsal Dönüşüm (Adaletin Tesisi):
Fetih, sosyal bir dönüşümün, zulmün çözülüp adaletin yerleşmesinin adıdır.

Mekke’nin fethinde olduğu gibi, Kur’an’da gerçek fetih, kan dökülmeden, barışçıl biçimde gerçekleşendir.
(Bkz: Tevbe 9:33 – “Onu bütün dinlere üstün kılmak için gönderdi.”)
➤ c. İlahi Hüküm ve Hâkimiyet:
Kur’an’da “fetih”, çoğu zaman Allah’ın insanlar arasında hükmetmesi anlamında geçer. Yani bir anlaşmazlıkta son sözün Allah’a ait olmasıdır.
(Bkz: Secde 32:29 – “İnkâr edenlere fetih günü inanmaları fayda vermez.”)
4. Fetih ve Savaş: Bir Yanlış Anlama
Tarihsel süreçte, fetih kavramı sadece askeri bir galibiyet olarak algılanmış; bu da İslam’ın yayılmasını bir “kılıç dini” imajına indirgemiştir. Oysa:

Kur’an’da “İkrah yoktur dinde” (Bakara 2:256) buyurularak, zorla dine sokma reddedilir.

Peygamberimiz birçok “fetih” zaferinde savaşmadan girmiştir. Mekke’nin fethi, en barışçıl örnektir.

Kur’an’da savaş ancak zulme karşı bir müdafaa hakkı olarak meşru görülmüştür (Hac 22:39).

Dolayısıyla Kur’an’da “fetih” bir işgal değil, zulmün sona erdiği, hakkın ve adaletin tecelli ettiği bir dönüşüm anıdır.

5. El-Fettâh İsmi ve İçsel Fetih
Allah’ın güzel isimlerinden biri olan “el-Fettâh”, yalnızca savaşları kazandıran bir Tanrı imajı vermez. Aksine:

Kapalı olanı açar (gönülleri, zihni, yolları)

Kilidi çözer (anlaşmazlıkları, bilinç karanlıklarını)

Yolu aydınlatır (hakikate yönlendirir)

Bu anlamda el-Fettâh, kişinin iç dünyasında dahi bir “fetih” başlatır: Nefsinin engellerini kaldırır, kalbini imanla açar.

Sonuç: Fetih, Bir Kalp Devrimidir
Kur’an bağlamında “fetih”, salt bir askeri galibiyet değil, hakikatin önündeki perdelerin kaldırılması, kalplerin, zihinlerin, toplumların karanlıklardan aydınlığa açılmasıdır. Savaş, fetihin aracı değil; ancak bir zulmü defetmek için son çaredir. Gerçek fetih, barışla, adaletle, teslimiyetle ve bilinçle olur.

https://dersvekuran.blogspot.com/202...-bir-acls.html
pramid isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
pramid Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler:
dost1 (3. June 2025)
Alt 2. June 2025, 08:47 AM   #2
pramid
Uzman Üye
 
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25
pramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud of
Standart

FETİH 2 "Kur’an’da Zalim Krallar ve Direniş"

🧭 1. Kur’an’da Zalim Krallar ve Direniş
Kur’an’da kendini melik (krallık iddiasında bulunan) olarak tanımlayan ve zulmeden yöneticilere karşı halkı özgürleştirme teması örneklerle işlenmiştir:

➤ a. Firavun – Musa örneği:
Firavun kendini ilahî bir otoriteye sahip kral (melik) olarak ilan etmiştir (Bkz: Nâziât 79:24 – “Sizin en yüce rabbiniz benim”).

Hz. Musa, Allah’tan aldığı emirle bu zulme karşı bir hak mücadelesi başlatmıştır.

Bu mücadele, Kur’an’da bir kurtuluş hareketi olarak sunulur. Amaç: İsrailoğulları'nı boyunduruktan kurtarmak, yani özgürleştirmektir.

“(Musa dedi Ben size Rabbinizden apaçık bir delille geldim. Artık İsrailoğulları’nı benimle gönder!” (A’râf 7:105)

Bu örnekten şu çıkarım yapılabilir:
Zalim, baskıcı ve kendini ilahî otoriteyle özdeşleştiren yönetime karşı çıkmak, Kur’an’da bir tür tevhidî direniş olarak meşrudur.

⚖️ 2. Askerî Fetih, Kurtuluş Hareketi Olabilir mi?

➤ Evet, olabilir... ama şu koşullarla:
Kur’an’daki temel ilkeler çerçevesinde bir askerî hareket ancak şu beş ilkeye sahipse, meşru bir özgürleştirme eylemi sayılabilir:

✅ 1. Zulmü Ortadan Kaldırma Amacı Taşır
Kur’an'da savaşın tek gerekçesi zulme karşı direnmek ve mazlumları savunmaktır:

“Kendilerine savaş açılan kimselere (savaşma izni verildi). Çünkü onlara zulmedildi...” (Hac 22:39)

✅ 2. Güç Hırsı Değil, Adalet ve Özgürlük Hedeflenir
Bir yönetimi devirme eylemi, yeni bir “tanrısal melik” oluşturuyorsa, aynı zulüm yeniden üretilmiş olur.

Gerçek fetih, insanların Allah’tan başkasına kulluk etmediği bir yapıyı kurmayı hedefler (Bkz: Tevbe 9:31).

✅ 3. Dine Zorlama Yoktur
Kurtarılmış halk zorla bir dine sokulamaz. Çünkü:

“Dinde zorlama yoktur.” (Bakara 2:256)

Fetih, dini değil, vicdanı özgürleştirmelidir.

✅ 4. Savaş son çaredir
Kur’an’da savaş, hemen başvurulacak bir araç değil, barış girişimleri sonuçsuz kaldığında son seçenektir.

Kur’an: “Eğer onlar barışa yanaşırlarsa, sen de yanaş.” (Enfâl 8:61)

✅ 5. Bireysel veya Toplumsal Fayda Esastır
Fetih, dışarıdan gelen bir işgal değil, halkın hak ettiği bir özgürlüğün sağlanması olmalıdır.

Bu yüzden bir halk kendisi zulümden kurtulmak istiyor ve bunu açıkça destekliyorsa, bu bir “özgürlük hareketidir.”

⚠️ Tehlikeli Sapmalar: “Kurtarmak” Adı Altında Yeni Zulümler
Tarihte bu tür hareketler "mazlumu kurtarma" adıyla başlamış, ama ardından:

Yeni bir diktatörlük doğurmuş,

Halkı bir başka ideolojiye zorlamış,

Dinî otoriteyi kendi çıkarı için kullanmıştır.

Kur’an’a göre bu, hak bir fetih değil, istismardır.
Çünkü fetih, gücü ele geçirip halkı yeniden zincirlemek değil, zincirleri kırmak içindir.
🔚 Sonuç: “Fetih” Meşru Bir Direniş Olabilir, Ama Şartlıdır
Evet, Kur’an’a göre zulmeden, kendini mutlak otorite ilan eden bir yönetime karşı yürütülen askerî bir hareket, eğer yukarıdaki Kur’anî ilkelere uygunsa, bir “hak mücadelesi” olarak meşru sayılabilir.

Ama bu tür hareketlerin içeriği, amacı, yöntemi ve sonucu mutlaka:

“Adalet, özgürlük, tevhid, barış ve vicdan” ekseninde değerlendirilmeli.

https://dersvekuran.blogspot.com/202...e-direnis.html
pramid isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
pramid Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler:
dost1 (3. June 2025)
Alt 2. June 2025, 08:48 AM   #3
pramid
Uzman Üye
 
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25
pramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud of
Standart

FETİH 3 "Cihat Bir Özgürlük Mücadelesidir"

Cihat ve Fetih: Kur’an Bağlamında Zulme Karşı Mücadele mi, Yayılmacı Bir Savaş mı?

Giriş: Cihat, Fetih ve Tartışmalı Anlamlar

Cihat ve fetih, İslam tarihinde hem en çok yanlış anlaşılan hem de en çok istismar edilen iki kavram olmuştur. Modern dünya, bu iki terimi genellikle askerî şiddetle, yayılmacılıkla ve zorla din dayatmasıyla özdeşleştirir. Oysa Kur’an’a yakından bakıldığında, bu kavramların esas anlamlarının tamamen farklı, hatta çoğu zaman bu algıların tam zıttı olduğu görülür.

Bu yazıda, Kur’an’da cihat kavramının temel boyutları ve askerî eylemlerle ilişkisi, özellikle zulme karşı özgürleştirici müdahale bağlamında ele alınacak, meşruiyet sınırları Kur’an çerçevesinde tartışılacaktır.

1. Cihat Nedir? Kur’an’da Cihadın Temel Anlamları
Cihat kelimesi Arapça “ce-h-d” (ج-ه-د) kökünden gelir. Sözlükte:
➡️ “Çaba göstermek”, “gayret etmek”, “tüm imkânlarla mücadele etmek” anlamındadır.
Kur’an’da "cihat" yalnızca silahlı mücadele anlamında değil; öncelikle imanı, hakkı, adaleti savunmak için yapılan çok yönlü bir direniş ve gayret anlamındadır.
🔹 Kur’an’da Cihat Türleri:
Nefisle Cihat: Kişinin kendi tutkularına, kibir ve zulüm eğilimlerine karşı direnişi.
(Bkz: Ankebut 29:69 – “Bizim uğrumuzda cihat edenlere yollarımızı açarız.”)
Söz ve Hakikatle Cihat: Kur’an’a göre en büyük cihat, hakikatle mücadeledir:

“Kâfirlere boyun eğme, onlara karşı bu Kur’an’la büyük bir cihat yap.” (Furkan 25:52)

Zulme Karşı Silahlı Müdafaa (Savaş Cihadı):
Zulme uğrayanların savunulması, baskıcı rejimlere karşı ezilenlerin korunması için meşru savaştır.
“Kendilerine savaş açılanlara izin verildi, çünkü onlar zulme uğradılar...” (Hac 22:39)

2. Cihat, Fetih ve Meşru Müdahale
Cihatın savaş boyutu, Kur’an’da yalnızca şu koşullar altında meşru görülür:

✅ a. Zulme Uğramış Halkın Özgürleştirilmesi
“Size ne oluyor ki, Allah yolunda ve ‘Ey Rabbimiz! Bizi zalim bir toplumun elinden çıkar...’ diyen zayıf erkekler, kadınlar ve çocuklar için savaşmıyorsunuz?”
(4/Nisâ: 75)
Bu ayet, açıkça savaşın meşru gerekçesi olarak, mazlum halkların özgürleştirilmesini sunar.
Yani cihat, fetihçi bir yayılmacılık değil, özgürleştirici bir müdahaledir.
✅ b. Dine Zorlama Yoktur
Kur’an, hiçbir şekilde inancı zorlamayı meşru görmez:

“Dinde zorlama yoktur. Doğruluk, sapıklıktan ayrılmıştır.” (Bakara 2:256)
“Sen onları zorlayacak değilsin.” (Gâşiye 88:22)
Dolayısıyla, askerî bir müdahale yapıldığında bile, amaç insanların kalbini özgürleştirmek olmalıdır, inançlarını zorla değiştirmek değil.

✅ c. Barış Teklifi Varsa, Kabul Etmek Esastır
“Eğer onlar barışa eğilim gösterirlerse sen de ona eğil...” (Enfâl 8:61)

Bu ayet, savaşın bir tercih değil, son çare olduğunu bildirir. Kur’an’da savaş asla yayılmak için değil, zulmü durdurmak ve barışı sağlamak için yapılır.

3. Cihat = Özgürlük Mücadelesi midir?
Kur’an’a göre cihat, halkı zalim bir yönetimin elinden kurtarmak için yapılan örgütlü bir mücadele olabilir. Ancak bu mücadele:

Yeni bir zorbalığa dönüşmemeli,

İnsanları dinî, siyasi veya ekonomik olarak boyunduruğa almamalı,

Hakikat, adalet ve merhamet esasına dayanmalıdır.

Kur’an’da Hz. Musa’nın Firavun’a karşı yürüttüğü mücadele, bu anlamda en açık özgürlük hareketidir. Firavun bir melik, Musa ise Allah’ın emriyle gelen bir özgürleştiricidir:

“Biz onu, mucizelerimizle Firavun’a ve ileri gelenlerine gönderdik; ama onlar zulme saptılar.” (Zuhruf 43:46)

4. Fetih, Cihadın Sonucu mudur?
Evet, fetih, Kur’an’da başarıya ulaşmış bir cihadın sonucu olabilir. Ama bu fetih:

Bir ülkenin değil, kalplerin açılmasıdır (Fetih 48:1),

Zorla değil, barışla kazanılan bir zaferdir (Nasr 110:2),

Yeni bir egemenliğin değil, tevhidin ve adaletin hâkimiyetidir.

5. Günümüzde Zulme Karşı Müdahale “Cihat” Sayılabilir mi?
Kur’an ilke verir, mekanizma önermez. Dolayısıyla bir halk zulüm altındaysa ve uluslararası sistem onu koruyamıyorsa, başka halkların veya güçlerin onu kurtarması, Kur’an’ın cihat tanımına uygundur — eğer:

Amaç işgal değil, adaletse;

Zorla ideoloji dayatılmıyorsa;

Müdahale mazlum halkın rızasına dayanıyorsa.

Fakat bunun adı cihat olduğunda, sorumluluğu da büyür:
“Cihat”, sadece haklı sebeple değil, “hakkaniyetli yöntemle” de yapılmalıdır.
Sonuç: Cihat, Savaş Değil, Zulme Direniştir
Kur’an’da cihat, salt savaş değil; zulme, putperest egemenliğe, adaletsizliğe karşı verilen çok boyutlu bir mücadeledir.
Fetih ise, bu mücadelenin zaferle taçlanmasıdır.
Fakat cihadın “cihat” olması için niyet, yöntem ve sonuç tevhid, adalet ve rahmet eksenli olmalıdır.


https://dersvekuran.blogspot.com/202...delesidir.html
pramid isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
pramid Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler:
dost1 (3. June 2025)
Cevapla

Bookmarks

Etiketler
fetİh


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Hizli Erisim


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 12:23 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Hanifler - Kuran odaklı gerçek din islam