![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
1. Salât Vakitleri: Kur’anî Belirleme ve Prensipler*🌗*
Kur’an, salât ibadetini günün belirli zamanlarına yerleştirir. Bu vakitlerin her biri, farklı bilinç ve manevi yoğunluk düzeyleriyle ilişkilidir. Hûd Suresi 114. ayet “Gündüzün iki ucunda*ve*gecenin yakın saatlerinde*salâtı ikame et. Çünkü iyilikler, kötülükleri giderir. Bu, hatırlayanlar için bir öğüttür.”*(Hûd 11:114) a. Sabah Salâtı “Sabah salâtına şahit olunur.”*(İsrâ 17:78) Vakit:*Güneşin doğmasından önce. Eylem:*Kur’an sesli okunur. “Şahadet edilir” ifadesi, bu vaktin*sesli kıraate*işaret ettiğini gösterir. b. Akşam Salâtı “Güneşin kaymasından karanlığın basmasına kadar salât ikame et.”*(İsrâ 17:78) Vakit:*Güneşin batımı ile karanlığın çökmesi arası. Eylem:*Sesli kıraat.*Akşam vakti, toplumsal bilinçlenmenin sembolüdür. c. Cuma Salâtı “Salât çağrısı yapıldığında Allah'ı anmaya koşun.”*(Cum‘ah 62:9) Vakit:*Gündüz, muhtemelen öğleye yakın. Eylem:*Salât cemaatle yapılır.*Dıştan sesli icra edilir, toplumsal çağrı niteliğindedir. d. Yatsı Salâtı (Nebevî Özellik) “Gecenin bir kısmında,*sana mahsus nafile*bir salât olarak uyan.”*(İsrâ 17:79) Vakit:*Gece yarısından sonra. Eylem:*Sesli kıraat. Peygambere özel olmakla birlikte, ümmet için de örnek teşkil eder. Müzemmil Suresi'nde (73:1-6) bu vakit ayrıca vurgulanır. 2. Tesbih Vakitleri: Sessizlik ve İçsel Bilinç Tesbih, Kur’an’da içsel bir yöneliş olarak öne çıkar ve bazı vakitlerde özellikle teşvik edilir. a. Sabah ve Akşam “Rabbinin adını sabah akşam an.”*(İnsân 76:25) Eylem:*İçsel zikir ve tefekkür. Kur’an dıştan sesli okunmaz. b. Gün Ortası ve Gün Sonu “Göklerde ve yerde hamd O'nadır: günün sonlarında ve öğleye eriştiğinizde.”*(Rum 30:18) Vakit:*Öğle ve ikindi. Eylem:*Tesbih ile*içsel*zikir. Bu vakitler, salât değil, tesbih vakti olarak vurgulanır. c. Gecenin Derinliği “Geceleri secde ederek ve ayakta durarak ibadet eden...”*(Zümer 39:9) Eylem:*Salât ile birlikte derin tefekkür. Sessizlik ve*içsellik*hâkimdir. 3. Mahremiyet, Salât ve Günlük Hayatta Zaman Bilinci Kur’an’da gündüz, çalışmanın ve dağılmanın zamanı olarak tanımlanır: “Gündüzü geçiminiz için yarattık.”*(Nebe 78:11) Gece ise dinlenme ve manevî yoğunluk vaktidir: “O, geceyi sizin için örtü, uykuyu dinlenme, gündüzü ise geçim vakti yaptı.”*(Furkân 25:47) Kur’an’da mahremiyetle ilgili dikkat çeken ayetlerden biri Nûr 24:58’dir: “Ey iman edenler! Ellerinizin altında bulunanlar ve sizden henüz ergenlik çağına ulaşmamış olanlar, sizden üç vakitte izin istesinler...” Mahrem vakitler: Sabah salâtından önce Öğle sıcağında elbise çıkarıldığı vakit Akşam salâtından sonra Dikkat edilirse, burada öğle vakti “salât” değil, bir “istirahat ve mahremiyet” anı olarak yer alır. 4. Özet Tablo: Kur’an’da Salât ve Tesbih Vakitleri Sonuç: Kur’anî Zaman Bilinci ve Manevî Ritim Kur’an’da salât, günün belirli vakitlerine yerleştirilmiş, bilinçli bir duruş ve manevî yöneliş olarak takdim edilmiştir. Sesli kıraatle icra edilen sabah, akşam ve cuma salâtları toplumsal bilinçlenme amacı güderken; tesbih, sessiz ve içsel bir bilinç inşasının aracıdır. Peygamber’e özel kılınan gece yatsı salâtı, ümmete model teşkil eder ve manevi yoğunlaşmanın zirvesi olarak tanımlanır. Nebinin hayatta olması ve Kuran okumalarından daha fazla yaralanmayı hedefler. Nebi vefatı sonrası uygulamalarda Kuranın öğrenilmesi için Teravih namazı oluşturulmuştur.* Bu ritmik ibadet düzeni, sadece bireysel arınmayı değil, toplumsal huzuru ve dengeli bir hayat akışını da hedefler. Kur’an, zamanı Allah’ın ayetlerinden biri olarak konumlandırır ve insanı, bu ayetle uyum içinde yaşamaya çağırır. https://dersvekuran.blogspot.com/202...vakitleri.html |
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
salat, tesbih, vakitleri |
|
|