![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 877
Tesekkür: 191
556 Mesajina 1.179 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Altı Gün, Yedinci Gün ve Sekizinci Gün: Kozmik Zaman, Bilinç ve Ahiret DüzlemleriI. Giriş: Yaratılışın Süresi - “Yevm” Nedir?
Kur’an’da evrenin yaratılışıyla ilgili ayetlerde sıkça geçen “yevm” (يَوْمٍ) kelimesi, dar anlamda “24 saatlik gün” olarak çevrilse de Arapça’da bu sözcük aynı zamanda*"dönem", "süreç" veya "devir"*anlamına da gelir. Kur’an’da farklı bağlamlarda geçen*“bin yıllık bir gün”*(Secde 5) ve*“elli bin yıllık bir gün”*(Me’aric 4) gibi ifadeler, “yevm” kelimesinin mutlak anlamda bir zaman dilimi olarak değil,*belirli aşamalardan oluşan süreklilik içeren dönemler*olarak anlaşılması gerektiğini gösterir. II. Altı Günde (Devirde) Yaratılış Kur’an, evrenin ve yeryüzünün*altı yevm/devir*içinde yaratıldığını altı farklı ayette bildirir: “Rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra Arş’a istiva eden Allah’tır.” (A’râf 7:54; Hud 11:7; Yunus 10:3; Furkan 25:59; Secde 32:4; Hadid 57:4) Buradaki “altı gün” ifadesi, bilimsel kozmolojiyle de uyumlu bir biçimde,*evrenin oluşumundaki altı temel evreyi*veya safhayı anlatır. Bu safhalar, sıcaklık yoğunluğu, maddenin yoğunlaşması, yıldız oluşumu gibi*kozmik dönüşüm dönemleri*olarak da okunabilir. III. Duman Olan Gök: Kozmik Geçiş ve Emir Kur’an, bu yaratılış sürecinin önemli bir safhasında göğün henüz duman (duhân) halinde olduğunu ve ona*bilinçli bir iradeye davet*sunulduğunu söyler: “Sonra duman halinde olan göğe yöneldi. Ona ve yere dedi ki: ‘İsteyerek ya da istemeyerek gelin!’ İkisi de: ‘İsteyerek geldik’ dediler.”*(Fussilet 41:11) Bu ayet,*kozmik varlıkların iradi bir düzene katılmaları*şeklinde yorumlanabilir. Duman hâlindeki gök, henüz kararlılık kazanamamış evrensel potansiyeli temsil ederken, bu potansiyelin yaratıcı ilkeye teslimiyetiyle birlikte düzen ve yaratılış başlar. IV. Yedinci Gün: Tamamlanmış Kozmos ve Bilinç Sahnesi Kur’an altı günün ardından “yedinci gün” diye açıkça bahsetmez. Ancak ayetlerin çoğunda, Allah’ın “altı günde yaratıp sonra Arş’a istiva ettiği” (örneğin: A’râf 7:54) belirtilir. Bu,*yaratılışın tamamlanması ve yönetimin başlatılması*anlamına gelir. Yedinci gün, sembolik olarak, Allah’ın kurduğu düzene müdahalesizce işleyiş imkânı tanıdığı,*insanlık için imtihanın başladığı dönem*olarak yorumlanabilir. Tıpkı Tevrat’ta Tanrı’nın yedinci gün dinlenmesi gibi, Kur’an’da da yaratılış sonrası yönetimin başlaması, insanlık sahnesine geçişin metaforik ifadesidir. V. Sekizinci Gün: Ahiret ve Kozmik Denge Kur’an’da yalnızca*Hakka Suresi 17. ayetinde*geçen ve “sekiz” (ثَمَانِيَةُ) sayısıyla dikkat çeken bir ifade yer alır: “O gün Rabbinin Arş’ını,* üstlerinde taşır,*sekiz*.”*(Hakka 69:17) Hemen öncesinde ise şu ayet geçer: “O gün gök, çatlayıp yarılır, zayıflamıştır.”*(Hakka 69:16)* yani zayıflan arşı rabbimizin kudreti ile ayakta tutuğundan bahsedilip, Ve devamında: “O gün [yevm’eizin] hesaba çekilirsiniz. Hiçbir sır gizli kalmaz.”*(Hakka 69:18) Burada geçen*sekiz (ثمانية)*sayısı, klasik kaynaklarda “sekiz melek” olarak yorumlanmıştır. Ancak ayette “melek” kelimesi açıkça geçmez. Bu durum, “sekiz” sayısının literal değil,*yeni bir düzenin işaretçisi*olarak sembolik okunmasına yol açar. Sekiz, Kur’an'da doğrudan zaman ile ilişkilendirilen bir rakam değildir, ancak burada “O gün” (yevm) ile birlikte zikredilmesi,*sekizinci bir düzlemin açıldığını*ima eder. Eğer ilk altı yevm yaratılış evreleriyse, yedinci dönem bu evrenin düzenli işleyişiyse, sekizinci “yevm” ahiret sahnesi olabilir. Kozmik anlamda: 6 gün → yaratılış süreci gün → insanlık tarihi ve imtihan (dünya hayatı) gün → yeniden diriliş ve ahiret (hesap günü) VI. Kozmik Tiyatro ve Bilincin Aşamaları Bu sistem, sadece kozmik zaman değil, bilinç evreleri olarak da yorumlanabilir: Yokluk (öncesizlik) Varlığa geliş (yaratılış) Düzenin kurulması Canlıların yaratılması İnsanın bilinç kazanması Peygamberliğin başlaması İmtihan sahnesi Hesap ve sonsuzluk Bu yorum, Kur’an’ın hem kozmik yaratılışı, hem de bireysel bilincin tekâmülünü eşzamanlı anlattığı çok katmanlı anlatım biçimiyle örtüşür. Sonuç: “Gün” Sadece Zaman Değildir, Bir Bilinç Düzlemidir Kur’an’da geçen “altı günde yaratılış” ifadesi, sıradan bir takvimsel zaman dilimi değil,*kozmik ve ontolojik dönüşümün evreleridir. “Yevm” kavramı, hem evrenin katmanlarını, hem de insanın bilinç ve kader sahnesini anlatan*sembolik bir sistem*olarak değerlendirildiğinde, Kur’an’ın mucizevi dili bir kez daha açığa çıkar. Özellikle*Hakka Suresi 16-18. ayetlerdeki “göklerin yarılması”, “sekiz” unsura yer verilmesi ve “O gün” vurgusu, bu sistemin tamamlandığı bir son evrenin, yani*sekizinci günün = ahiretin*işareti olarak okunabilir. https://dersvekuran.blogspot.com/202...r-yaratma.html |
![]() |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
devİr, günde, yaratma |
|
|