![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Kur’an’da şeytan, bir “karakter”ten çok bir “yöntem” gibi okunursa, onun stratejileri bir düşman generalin savaş taktikleri gibi çözülebilir. Aşağıda şeytanın Kur’an’daki en belirgin yöntemsel profili yer alıyor:
UYARI / HATIRLATMA Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür. Lütfen her ifadeyi*Kur’an’ın bütünüyle*değerlendirin;*ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın.*Hakikatin tek ölçüsü*Allah’ın kitabıdır.*Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir. Yazımıza devam edelim. 📌 Kur’an’a Göre Şeytanın Yedi Yöntemi (Stratejik Profil) 1. Tahrif ve Tahrik: Hakikati bozar, nefsi tahrik eder. > "Şeytan onlara amellerini süsledi."*(Enfal 8:48) → Amelleri güzel göstererek kişiyi aldatır. Hedef: meşrulaştırılmış sapma. 🧠 Yöntem: Anlam kaydırma, hakikati ambalajlayıp pazarlama. --- 2. Vesvese: Fikir değil, yönelim verir. > "Sonra şeytan ona vesvese verdi..."*(Taha 20:120) → Vesvese, bilgi değil, niyet sapmasıdır. Kulağa fısıldanmaz; kalbe düşürülür. 🧠 Yöntem: Sorgulamayı bırakıp arzuya yönlendirme. --- 3. Zan ve Şüphe Aşılaması > “Onları az bir bilgiyle aldattı.”*(Mücadele 58:19) → Yetersiz bilgiyle kendine güven veren cehalet pompalanır. 🧠 Yöntem: Tam bilmeden kanaat oluşturma → sonra bunu savunma. --- 4. Kimlik Üstünlüğü ve Kibir Aşısı > "Ben ondan üstünüm, beni ateşten onu çamurdan yarattın."*(A’raf 7:12) → Irkçılık, sınıfçılık, mezhepçilik gibi tüm üstünlük kurguları bu cümlede gizli. 🧠 Yöntem: Ayrımcılık üreterek bölme ve bireyi “ilahlık kompleksi”ne sokma. --- 5. Bozgunculuğu Reform Gibi Sunma > "Onlara 'yeryüzünde bozgunculuk yapmayın' denince, derler ki: Biz ancak ıslah edicileriz." (Bakara 2:11) → Yıkıcı olan, iyilik ambalajı içinde sunulur. 🧠 Yöntem: Etik görünüşlü çıkarcılık → “Bu senin hayrına” demek. --- 6. Vahyi Arka Plana Atma > “Şeytan, onlara yaptıklarını güzel gösterdi ve onları yoldan alıkoydu, onlar ise doğru yolda olduklarını sanıyorlardı.”*(Ankebut 29:38) → Kriteri vahiy değil, his ve çevre yapar. 🧠 Yöntem: Kriter sapması → “İçinden nasıl geliyorsa öyle yap.” --- 7. Unutturma ve Oyalama > “Şeytan onlara Allah’ı unutturdu.”*(Mücadele 58:19) → En büyük başarı: hakikati unutturup geçici şeylerle meşgul etmek. 🧠 Yöntem: Dikkat dağınıklığı, sürekli gündem değişimi, oyun/eğlence. --- 🎯 Sonuç: Şeytan, bir varlıktan çok bir sistemdir. Onu yenmek, “taşlamakla” değil, anlamakla olur. Bu sistem: Kişinin zihin ve yönelim haritasını bozar, Hakikati süsler, Vahyi dışlar, Vicdanı pasifize eder. Şimdi “şeytanın yedi yöntemi”nin bireysel ve toplumsal tezahürlerine bakalım. Yani bu yöntemler günümüzde nasıl yaşanıyor, hayatımızın neresinde sinsice çalışıyor? --- 🔍 1. Tahrif ve Tahrik → (Bireysel: Öz-aldatma / Toplumsal: Meşruiyet üretme endüstrisi) 🧍 Bireysel: Kendi zaaflarını “özgürlük”, “içimden geldi” gibi ifadelerle meşrulaştırmak. Vicdanı susturup arzuyu akıl gibi kullanmak. 🏙️ Toplumsal: Kapitalist propaganda: “Ne istiyorsan onu yap!” → arzu = hak Moda, reklam, medya: Tüketim, haz, gösteriş süslenip “başarı” diye pazarlanıyor. 🧠 Sonuç: Gerçek kötülük, “kötü gibi görünmeden” yapılır. --- 🔍 2. Vesvese → (Bireysel: Yönelim sapması / Toplumsal: Toplum mühendisliği) 🧍 Bireysel: Sürekli “yetersizim, eksiyim” hissi → tatmin için gösteriş arayışı. Vahye değil, içgüdüye göre karar alma. 🏙️ Toplumsal: Medya aracılığıyla kalabalıkların yönü yönlendirilir. Algı yönetimiyle toplumun korkuları ya da arzuları istismar edilir. 🧠 Sonuç: Karar alma süreçleri, manipülasyonla "özgür irade" sanılır. --- 🔍 3. Zan ve Şüphe Aşılaması → (Bireysel: Komplocu kafa / Toplumsal: Gerçek-sonrası çağ) 🧍 Bireysel: Yarım bilgiyle kesin hüküm verme (“ben araştırdım!”). Delilsiz yargılar, bilgi yerine kanaatle hareket. 🏙️ Toplumsal: “Post-truth” çağ: Duygu, gerçeğin önüne geçiyor. Sosyal medyada bilgi değil, etkileşim ödüllendiriliyor. 🧠 Sonuç: Gerçeğin yerini "inanç gibi savunulan kanaatler" alır. --- 🔍 4. Kimlik Üstünlüğü ve Kibir → (Bireysel: Ego / Toplumsal: Irkçılık, mezhepçilik, sınıfçılık) 🧍 Bireysel: “Ben daha dindarım”, “Ben daha entelektüelim” → kibir maskelenir. Başkalarını küçük görerek kendini büyütme çabası. 🏙️ Toplumsal: Irk, mezhep, siyasi görüş gibi kimlikler üzerinden kutuplaşma. “Biz” ve “onlar” ayrımıyla düşman üretme. 🧠 Sonuç: Firavun’un yöntemi: böl, sınıflandır, hükmet (bkz. Kasas 28:4) --- 🔍 5. Bozgunculuğu Reform Gibi Sunma → (Bireysel: Niyet kirliliği / Toplumsal: Sahte ıslahatçılar) 🧍 Bireysel: "Ben niyetim iyi" diyerek zarar vermek → duygusal manipülasyon. Gerçekten çözüm üretmek yerine sürekli “eleştirerek” egemen kalmak. 🏙️ Toplumsal: Din, siyaset, eğitim gibi alanlarda görünürde reform yapanlar aslında sistemi çökertebilir. “Daha modern, daha çağdaş” söylemleriyle köksüzleştirme. 🧠 Sonuç: Şeytan yıkıcı değildir; "onarıyormuş gibi" yıkar. --- 🔍 6. Vahyi Arka Plana Atma → (Bireysel: Vahiyden kopuk ahlak / Toplumsal: Seküler dogmalar) 🧍 Bireysel: Kararlarını Kur’an’a değil, “ne hissettiğine” göre almak. “İçimden öyle geldi”yi gerekçe saymak. 🏙️ Toplumsal: Ahlakî referansın yerini popüler kültür normları alır. Yasalar adaleti değil, güçlülerin çıkarını yansıtır. 🧠 Sonuç: Vahiy devre dışıysa, kriter arzudur. --- 🔍 7. Unutturma ve Oyalama → (Bireysel: Anlamsız gündemler / Toplumsal: Kitle hipnozu) 🧍 Bireysel: Sürekli meşgul ama hiç derinleşmeyen bir yaşam tarzı. Zikir yerine sürekli içerik tüketimi. 🏙️ Toplumsal: Gündem bombardımanı, trendlerle zihin kilitleme. Eğlence, spor, magazin ile gerçeklerden koparılma. 🧠 Sonuç: Unutan birey düşünemez. Düşünemeyen toplum yönetilir. --- ⚠️ Özet: Bugünün şeytanları ne kıpkırmızı, ne de boynuzlu. Onlar: Gündem belirler, Arzu üretir, Hakikati boğar, Süsü hak gibi sunar, Seni “kendinle” kandırır. https://dersvekuran.blogspot.com/202...i-yontemi.html |
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
⚠, yedi, yöntemi, şeytanın |
|
|