![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 830
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
---
🪨*Putlar: Sanat Eseri Değil, Şefaat Uydurması Kur’an’da “put” olarak nitelenen varlıklar, estetik amaçla yapılmış sanat eserleri değil, şefaat yetkisi atfedilen, otorite konumuna çıkarılmış sahte aracılardır. Kur’an, bu tür nesne veya kişilere tapınmanın özünü yetki aktarımı ve kutsallık vehmi olarak tanımlar. Bu nedenle Kur’an’daki "put" kavramı, taş, ahşap ya da heykel değil; insanların Allah dışında otorite atfettiği her türlü zihinsel ya da maddesel unsuru kapsar. 🪙 1.*Put = Aracı İlâhlar ve Şefaat Beklenenlerdir Kur’an’a göre putlara yöneltilen temel gerekçe, onların şefaatçi, yani Allah katında torpil sağlayacak “aracılar” olduğudur: *"Biz onlara sadece bizi Allah’a daha çok yaklaştırsınlar diye kulluk ediyoruz" (Zümer 39:3) *"Bunlar Allah katında bizim şefaatçilerimizdir" (Yunus 10:18) Bu ayetler, putların yalnızca fiziki heykeller değil, aracı otoriteler olarak kurgulandığını gösterir. Şefaat beklentisi, onlara kutsiyet vehmedilmesinin temelidir. --- 🎭 2.*Sanat Eseri Değil, Sahte Otorite Kur’an’da “put” anlamında geçen "senem", "vesen", "temâsîl" gibi kelimeler, yalnızca maddi nesneleri değil, onlara yüklenen işlevi ön plana çıkarır. Kur’an açısından sorun nesnenin şekli değil, o şekle yüklenen yetki ve anlamdır. Yani: Heykel = sanat değil Put = otorite devri Bir taş parçası tapılmaya başlanınca artık sanat değildir; otorite kayması yaşanmış, insan aklı devre dışı bırakılmıştır. --- 🛑 3.*Kur’an’da Putperestliğin Eleştirisi, Estetik Değil Yetki Temellidir Kur’an putları eleştirirken şu soruları sorar: "Hiç size bir zarar ya da fayda veriyorlar mı?" (Bakara 2:165, Enbiya 21:66) "Size rızık verebilirler mi? Konuşabilirler mi? Yürüyebilirler mi?" (Furkan 25:67–68) Bu sorular, putlara algılanan güç ve temsil açısından yöneltilir. Onlara tanrısal özellik atfedilmesi, onların estetik biçiminden değil, zihinsel tasarımdan kaynaklanır. Yani mesele “taşın şekli” değil, o şeklin temsil ettiği sahte Tanrılık algısıdır. --- 📜 4.*Süleyman Nebi ve Temâsîl Meselesi: Bağlam Farkı Kur’an’da yalnızca bir yerde “heykel” anlamında "temâsîl" kelimesi geçer: > "Ona (Süleyman’a), mihrablar, temâsîl (heykeller), havuz gibi geniş kaplar, sabit kazanlar yaparlardı" (Sebe 34:13) Bu bağlamda tapınma veya kutsiyet yoktur. Bu yapıların Süleyman’ın saray düzeni ya da saltanat sembolleri olduğu anlaşılır. Şefaat, ibadet, yakarış, otorite aktarımı gibi işlevlerle değil; düzen, estetik ve sembolizm bağlamında geçer. Dolayısıyla put ile temâsîl aynı şey değildir. --- 🔥 5.*Putlar Yalnızca Heykel Değildir: Kavramsal Anlamı Kur’an’da put, “görünür şekiller” değil; Allah’a eş koşulan değer sistemleri, kurumlar, kişiler, gelenekler, hatta kutsallaştırılmış fikirlerdir. "Ey iman edenler! Putlar birer necistir (pisliktir); artık onlardan sakının." (Tevbe 9:28) Bu “necâset”, sadece fiziksel kirlilik değil; zihinsel yozlaşma, yetki sapması ve tevhidin bozulmasıdır. Dolayısıyla bir şeyin “sanat eseri” olması, ona tapanları temize çıkarmaz. --- 📌*Sonuç: Kur’an’da putlar ne sanattır, ne estetik objedir. Onlar, Allah dışında “şefaat”, “yetki”, “hüküm”, “otorite”, “aracılık” gibi rollere soyundurulmuş her nesne, kişi veya fikir için kullanılan sembollerdir. 📚 Sanat, düşüncenin ifadesidir. Put ise, düşünmeyi iptal eden bir otorite uydurmasıdır. “Allah dışında çağırdığınız şeyler, sizin ve atalarınızın taktığı boş isimlerden ibarettir. Allah onlara hiçbir yetki indirmemiştir.” (Yusuf 12:40) İLGİLİ YAZILAR*🔻 * ·***********SURELER "şaşırtan tespitler" ·***********KISSALAR*🌀 ·***********Süleyman Hükümranlığının Sarsılışı ·***********Süleyman Nebi Kıssası Kelimeleri*👑 ·***********SÜLEYMAN NEBİ VE MELİKENİN TAHTI*👑 ·***********SÜLEYMAN NEBİNİN CİNLERİ*👑 ·***********SÜLEYMAN NEBÎ HEYKEL YAPTIRDI. ·***********Sessizlerin Konuşması: Kur’an’da İntak Sanatı*🗣 https://dersvekuran.blogspot.com/202...-yaptirdi.html |
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
heykel, nebi, süleyman, yaptırdı |
|
|