![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 830
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
🔍 "Lut’un Kızları Kimdir?"
Kur’an Bağlamında Yanlış Yorumlanan Bir Ayetin Doğru Anlaşılması Kur’an’da geçen Lut kavminin helakı kıssası, özellikle Hicr Suresi 71. ayet bağlamında sıkça yanlış anlaşılan örneklerden biridir. Ayette geçen “işte şunlar kızlarımdır” ifadesi, bazı yorumcular tarafından Lut’un öz kızları olarak algılanmış, bu da Lut’un kendi kızlarını "eşcinsel arzulara" sahip sapkın kavmine teklif ettiği gibi asılsız bir yargıya varılmasına neden olmuştur. Oysa bu yorum, Kur’an bütünlüğüyle çelişmekte ve Lut’un konumunu yanlış yansıtmaktadır. --- 1.*Hicr 71 Ayeti Bağlamında Lut’un Sözü “(Lut ![]() (Hicr, 15/71) Bu söz, Lut’un sapkın kavmine yaptığı bir ikazdır. Onların eşcinsel yönelimlerine karşı bir uyarıdır. Lut, bu sözle onları helake götüren sapkınlıktan vazgeçmeye çağırmaktadır. Ancak burada “kızlarım” ifadesinden kasıt öz kızları değil, toplumun kadınlarıdır. --- 2.*Peygamberlerin "Babaları" Olduğu Kavim Kur’an’da peygamberlerin gönderildiği topluma bir baba-evlat ilişkisi içinde hitap ettikleri görülür. Lut da bu bağlamda kavmine hitap etmektedir. Bu bağlamda "kızlarım" demesi, toplumun kadın bireylerini kastettiği anlamına gelir. Benzer bir sembolik söylem Kur’an’da başka şekillerde de geçer: “Peygamber, müminlere kendi nefislerinden daha yakındır. Onun eşleri de müminlerin anneleridir.” (Ahzab, 33/6) Bu ayet, sembolik "aile" kavramının peygamberlik bağlamında kullanıldığını açıkça ortaya koyar. Aynı şekilde Lut’un da "kızlarım" demesi, kavminde yer alan kadınları simgeler. --- 3.*Meleklerin Kimliği Zaten Biliniyor Lut kavmi, şehre gelen misafirlere yönelmişti. Ancak bu misafirler insan suretine girmiş meleklerdi. Lut’un melekleri korumaya çalışması, onları kavminin saldırısından uzak tutmak istemesi ile ilgilidir. Ancak melekler daha sonra kimliklerini açıklarlar: *“Ey Lut! Biz Rabbinin elçileriyiz. Onlar sana asla dokunamayacaklar…” (Hud, 11/81) Bu ayet gösteriyor ki, Lut'un kızlarını öne sürme amacı ahlaki bir çağrıdır, teklif değil. Zira zaten melekler, insanlarla ilişki kurulacak varlıklar değildir. Lut da onların kimliğini biliyordur ve sadece kavmine sembolik bir çağrıda bulunmaktadır. --- 4.*Aynı Söz, Şuara Suresinde Açık Şekilde Geçiyor Lut’un bu sembolik ifadesi başka bir surede daha net biçimde dile getirilir: “Gerçekten ben sizin için, kızlarımı daha temiz (at-har) buluyorum. Allah’tan korkun da beni misafirlerim karşısında rezil etmeyin. İçinizde aklı başında hiç kimse yok mu?” (Şuara, 26/166–167) Burada da “daha temiz” ifadesiyle eşcinsellik yerine doğal olan karşı cinsle evliliğe işaret edilmiştir. “Daha temiz” oluş, fıtrî, ahlaki ve toplumsal açıdan uygun olanın kadın-erkek birlikteliği olduğunu vurgular. --- 5.*Lut İsmi ve Anlamı Lut (لُوط) isminin Kur’an’da anlamı verilmez, ancak sözlükte "yakınlık kuran, bağlılık duyan" kök anlamları taşır. Kur’an’da bu isim bir soy veya yerli anlamla değil, ahlaki bir tutum ve risalet mücadelesi ile anlam kazanır. Lut’un hikâyesi, ahlaki çöküşe karşı direnen bir peygamberi simgeler. --- Sonuç Hicr 71 ayeti, Lut’un öz kızlarını “sunma” gibi asılsız ve Kur’an bütünlüğüyle çelişen yorumlara değil; – Peygamberin kavmine yaptığı ahlaki bir uyarıya, – Toplumun kadınlarını “kızlarım” diye anmasına, – Eşcinsellikten vazgeçip temiz ve fıtrî olan evlilik yoluna dönmeye çağırmasına, – Melekleri koruma çabasına, – Ve en nihayetinde Kur’an’daki peygamber-kavim bağına işaret etmektedir. Bu yorum yalnızca Kur’an’a dayalıdır ve metin içi bağlamla uyumludur. Bu tür ayetler, Kur’an’ın mecazî dili ve sembolik ifade tarzı dikkate alınmadan literal okunursa peygamberler hakkında iftiraya varan yanlış anlamalara yol açabilir. Bu sebeple Kur’an’ı, Kur’an’ın kendisiyle anlamaya devam etmek gerekir. https://dersvekuran.blogspot.com/202...ar-kimdir.html |
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
kimdir, kızları, lut’un |
|
|