hanifler.com Kuran odaklı dindarlık  

Go Back   hanifler.com Kuran odaklı dindarlık > İMAN > Kadere İman > Kader

Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt Dün, 01:09 PM   #1
pramid
Uzman Üye
 
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 880
Tesekkür: 191
556 Mesajina 1.179 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25
pramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud of
Standart KADER ve MÜNECCİMLİK 🔮

KUR’AN PERSPEKTİFİNDEN KADER ve MÜNECCİMLİK ELEŞTİRİSİ
İnsanlık tarihinin en kadim sorularından biri şudur: “Hayatımda olanlar kader mi, yoksa kendi tercihlerimin sonucu mu?” Bu soru, birçok dinde ve kültürde farklı şekillerde cevaplanmış, özellikle “kader” anlayışı üzerinden insanın iradesi, sorumluluğu ve özgürlüğü sıkça tartışılmıştır.
İslâm kültüründe kader kavramı, zamanla Kur’an’ın çizdiği çerçevenin ötesine taşmış, daha çok mitolojik, mecazi ve hatta astrolojik kaynaklı yorumlarla dogmatik bir yapıya bürünmüştür. Buna paralel olarak, yıldızlar aracılığıyla geleceği okuma anlamına gelen müneccimlik anlayışı da “kader” adına sahte bir bilgi biçimi üretmiş ve halk arasında yayılmıştır.

Bu makalede, hem kader hem de müneccimlik anlayışları yalnızca Kur’an merkezli olarak ele alınacak; Allah’ın bilgisi, insanın özgürlüğü ve sınav ilişkisi bağlamında yeniden tanımlanacaktır.

📌 1. Geleneksel Kader Anlayışı Kur’anî midir?
Geleneksel kader inancı, çoğunlukla “Allah’ın her şeyi ezelde yazdığı, insanın da bu yazgıyı yaşadığı” şeklinde özetlenebilir. Ancak bu anlayış, Kur’an’da bulunmaz. Bu fikir, daha çok Yahudi-Hıristiyan teolojilerinden, kadim Yunan kadercilik felsefesinden, hatta Pers mistik anlayışlarından etkilenmiştir.

Kur’an’da kader; önceden belirlenmiş bir senaryo değil, bir süreçtir. İnsan, yaptığı seçimlerin ve iradesinin sorumluluğunu taşır. Allah ise bu süreçte kulunu sınayarak tanır, tanıtır ve değerlendirir.

📜 2. Allah Her Şeyi Bilir mi? Elbette! Ama Ne Zaman ve Nasıl?
Allah’ın ilmi sınırsızdır; ama Kur’an, bu bilginin süreç içinde açığa çıktığını açıkça ifade eder. Allah’ın, insanların kim olduğunu bilmesinin yolu onları imtihan etmesidir. Bu, ezelde yazılmış bir senaryoyu oynatmak değildir, yaşatarak açığa çıkarmaktır.

🔸 Fatır 38:
“Allah göklerin ve yerin gaybını bilir. Göğüslerde olanı da bilendir.”
➡ Allah, insanların içindeki niyeti, düşünceyi bilir. Bu, dış dünyaya henüz yansımamış olan içsel eğilimdir.
🔸 En‘âm 60:
“Gündüz ne yaptığınızı bilen O’dur.”
➡ Allah, olmuş olanı bilir. Ama olacakları önceden yazdığına değil, olanı gördüğüne vurgu yapılır.
🔸 Ali İmran 140–142:
“Allah içinizden iman edenleri bilmek ve sizden şahitler edinmek ister.”
➡ Bilmek için sınar. Bilmek sürecin içindedir; sonuçta ortaya çıkar.
🔸 Muhammed 31:
“İçinizden cihad edenleri ve sabredenleri belirleyinceye kadar sizi imtihan edeceğiz.”
➡ Allah, kulun ne yapacağını yaşayarak öğrenilmesini murat eder.
Bu ayetlerdeki “لِيَعْلَمَ / bilsin diye” ifadesi, Allah’ın ilminin sonuçlara dayalı bir hikmet taşıdığını gösterir. İmtihan, bilinmeyeni açığa çıkarma sürecidir.

🧭 3. Kader Kur’an’a Göre Nedir?
Kur’an’da kader, insanın önceden belirlenmiş bir film şeridini yaşaması değil, Allah tarafından yaratılan imkânlar çerçevesinde kendi tercihlerine göre şekillenen bir yolculuktur.

🔹 Bakara 155:
“Sizi biraz korku, açlık, mal, can ve ürün kaybı ile sınayacağız.”
➡ Allah, olan biteni planlamaz, sadece sınavı sunar. Tepkilerimiz bize aittir.
Kader, Allah’ın yazdığı senaryo değil, bizim verdiğimiz tepki ve tercihlerle şekillenen bir süreçtir.

🔮 4. Müneccimlik, Kader ve Hurafe Bağlantısı
Müneccimlik, yıldızlara bakarak kader okuma iddiasıdır. Bu anlayış, gayb bilgisine ulaşma arzusu üzerine kuruludur. Oysa Kur’an, gayb bilgisinin yalnız Allah’a ait olduğunu kesin şekilde belirtir:

🔸 Cin 26–27:
“Gaybın bilgisi yalnız Allah’a aittir. O, gaybı kimseye açmaz; ancak razı olduğu elçilerine bildirir.”

🔸 Yûnus 36:
“Çoğu, sadece zanna uyar. Zan, hakikatin yerini tutmaz.”

Müneccimlik, bu bakımdan:

Zanla hüküm vermektir.

İnsan iradesini yıldızlara havale etmektir.

Gaybı Allah dışında kaynaklardan öğrenme çabasıdır.

Bu nedenle, müneccimlik; Kur’an’a göre hem bilgi hem de inanç açısından geçersizdir.

🧠 5. Kur’anî Kader Anlayışında Özgür İrade ve Sorumluluk
Kur’an, insanın özgür irade sahibi olduğunu ve bu iradeyle yaptığı her tercihten sorumlu tutulacağını söyler:

🔸 İsra 13:
“Her insanın kaderini kendi boynuna doladık.”

Bu ifade, kaderin dışarıdan dayatılan değil, kişinin kendi yazdığı bir yolculuk olduğunu bildirir.

Kur’an’da “kader” bir sorumluluk alanıdır; bir teslimiyet alanı değil.

❗ 6. Yanlış Kader Anlayışının Tehlikeleri
Geleneksel kader inancı ve müneccimlik:

İnsanı pasifleştirir.

Hataların sorumluluğunu Allah’a yükler.

Sınav dünyasını senaryo evrenine dönüştürür.

Allah’ın adaletine gölge düşürür.

Böyle bir anlayışla kişi şunu söylemiş olur:

“Ben ne yaparsam yapayım, zaten Allah yazmıştı.”

Bu düşünce Kur’an’ın sunduğu imtihan, irade ve adalet sistemini yıkar.

✅ Sonuç: Kur’an’a Göre Kader ve Müneccimlik
Kur’anî çerçevede:

Kader, önceden yazılmış bir senaryo değil, yaşanarak oluşan bir imtihandır.

Allah, geleceği değil, kulun fiiliyle şekillenen süreci değerlendirir.

Müneccimlik, zan ve hurafeye dayanır; gayb bilgisi Allah’a mahsustur.

Gerçek kader anlayışı, özgür irade + sınav + sorumluluk üçlüsüyle anlam kazanır.

“İnsan, kendi çabasından başkasına sahip olamaz.”
(Necm 53/39)
Kur’an’a göre kader, yıldızlarda değil, vicdanda ve tercihlerde yazılır.

https://dersvekuran.blogspot.com/202...neccimlik.html
pramid isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks

Etiketler
kader, müneccİmlİk


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Hizli Erisim


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 04:57 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Hanifler - Kuran odaklı gerçek din islam