hanifler.com Kuran odaklı dindarlık  

Go Back   hanifler.com Kuran odaklı dindarlık > DUA > Dua > Dua

Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 18. November 2025, 02:13 PM   #1
pramid
Uzman Üye
 
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 929
Tesekkür: 191
556 Mesajina 1.179 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 26
pramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud ofpramid has much to be proud of
Standart Düşün → Ara → Çabala → Dua Et

Eylemsiz Dua Edenin Değil, Arayanın Desteklendiği Sistem: Kur’an’da Tefekkürün Merkeziliği

Dua, dinî hayatın en çok bilinen ve en çok tekrar edilen eylemlerindendir. Ancak Kur’an dikkatle okunduğunda, dua kadar hatta ondan önce düşünme, sorgulama, arayış ve çaba davranışlarının merkeze alındığı hemen fark edilir. Kur’an’ın desteklediği bilinç tipi, bekleyen değil; peşine düşen, araştıran ve hareket eden insandır.

1. Kur’an’ın Övdüğü Temel Tavır: Sürekli Düşünme
Kur’an’da müminlerin ayırt edici vasfı, aklını canlı tutmasıdır:

“Onlar ayakta, otururken, yanları üzerinde düşünürler.”
(Âl-i İmrân 191)

Bu ayet, düşünmenin sadece bir davranış değil, sürekli bir bilinç hâli olduğunu vurgular. Mümin, durduğu yerde bile zihni aktif olan insandır.
Kur’an’ın amacı, insanı uyuşuk bir duygusallığa değil, uyanık bir bilinç hâline taşımaktır.

2. Kur’an’ın Pedagojisi: Düşün → Ara → Çabala → Dua Et
Kur’an’ın metinsel akışında dua ilk adım değil, son adımdır.
Önce düşünme, sonra araştırma, ardından çaba gelir.

Düşünmek: “Akletmez misiniz?”

Araştırmak: “Yeryüzünde dolaşın ve bakın…”

Çabalamak: “İnsan için ancak çalıştığı vardır.”

Ve nihayet dua: Çabanın anlam kazanmış son durağı.

Bu sıralama, insanı edilgin bir bekleyişten çekip aktif bir özne hâline getirir.

3. Çabasız Dua Eleştirisi: Suyun Başında Avucunu Açıp Bekleyen Adam
Kur’an, hiçbir çaba göstermeden dua eden, Allah’tan talep eden ama talebini eylemle desteklemeyen bilinci çok etkileyici bir metaforla eleştirir:

“Onların Allah’tan başka çağırdıkları kimseler onlara hiçbir şekilde cevap veremez.
Durumları, suyu avucuna gelsin diye uzatan kimse gibidir; o su asla onun ağzına gelmez.”
(Ra’d 14)

Bu ayet, pasif dini tavrın en sert eleştirisidir.
Ayetin mesajı açıktır:

Su karşındadır.

Avuçlarını uzatmışsındır.

Ama hiçbir hareket yoktur.

Su, kendi kendine avucuna dolmaz.

Bu, çabasız duanın metaforudur.
Yani “Ben dua ettim, gerisini Allah halletsin” şeklindeki edilgin anlayış Kur’an’a uygun değildir.

Su içmek için eğilmen, avuçlaman, yani gayret göstermen gerekir.
Dua, gayretin yerine geçen değil, gayretin anlamını tamamlayan bir eylemdir.

4. Peygamberlerin Duaları Hep Çaba İçinde Geldi
Kur’an’da hiçbir peygamber, hiçbir örnek kişi dua ederken boş bir bekleyiş hâlinde değildir:

Musa dua ederken Firavun karşısındadır.

Yunus dua ederken görevin ortasındadır.

İbrahim dua ederken zihnî bir arayışın zirvesindedir.

Meryem dua ederken hurma dalını silkeler; yani fiili çaba gösterir.

Kur’an’ın sunduğu model şudur:

Dua, çaresizliğin değil; çabanın zirvesidir.

5. Tefekkür Neden Merkezde?
Tefekkür, insanı:

bilinçli kılar,

araştırmaya zorlar,

çabayı doğal sonuç hâline getirir,

duayı bilinçli bir talebe dönüştürür.

Düşünmeyen dua, otomatikleşmiş sesleniştir; düşünerek yapılan dua ise içi dolu bir yöneliştir.

Bu nedenle Kur’an’ın öğretisi:

“Dua et ve bekle” değil,
“Düşün, araştır, emek ver; sonra dua et.”

Sonuç: Kur’an’ın Desteklediği İnsan Modeli
Kur’an’ın dünyasında desteklenen, sadece ellerini açıp bekleyen kişi değildir.
Desteklenen:

düşünen,

arayan,

çalışan,

mücadele eden,

suya doğru yürüyen,

avucunu doldurmak için eğilen insandır.

Çabasız dua, suyun kenarında durup avuç açmak gibidir.
Çabayı takip eden dua ise suyu gerçekten içmek gibidir:
Anlamlı, gerçek, karşılık bulan bir yöneliş.

Kur’an’ın sisteminde Allah, dua edeni değil;
çaba gösterip ardından dua edeni destekler.



UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın.

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

www.dersvekuran.blogspot.com
pramid isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks

Etiketler
, ara, çabala, dua, düşün


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Hizli Erisim


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 08:12 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Hanifler - Kuran odaklı gerçek din islam