![]() |
|
|
#1 |
|
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 935
Tesekkür: 191
556 Mesajina 1.179 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 26 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
☀️Kur’an’da Güneş (Şems) Metaforunun Analizi
Kur'an'da güneş (eş-şems), yalnızca bir gök cismi değil, insana kozmik düzen üzerinden*ahlaki ve zihinsel ibret*sunan, mesaj-merkezli bir metafordur. 1. Kelime Kökeni ve Anlamsal Çerçeve Kur'an'da güneş için kullanılan temel kelime*اَلشَّمْسُ – eş-şems'tir. Kök Anlamı:*ش م س (ş-m-s) kökü;*ısınmak,*aydınlanmak,*parlamak*ve*bir şeyin sıcağın etkisiyle genişlemesi*anlamlarına gelir. Kullanım Bağlamları:*Kur'an'da güneş, fiziksel anlamının ötesinde*güç,*kozmik düzen,*kıyamet*(dünyevi düzenin sona ermesi) ve*ahlaki/zihinsel aydınlanma*bağlamlarında kullanılır. Işık Ayrımı:*Güneş,*kendi ışığı*anlamına gelen*ziyâ*olarak, Ay ise*yansıyan ışık*anlamına gelen*nûr*olarak nitelenir (Yunus 5).* Bu, bilginin kaynağı ve yansıması arasındaki uyumu temsil eder.2. Temsilî Dil Kullanımı (Kıssalar Üzerinden) Kur'an'daki güneş tasvirlerinin gözleme dayalı,*algısal*ve*didaktik*olduğunu üç ana örnekle açıklar. A. Zülkarneyn Kıssası: Algısal Tasvir Kehf 86'da geçen, "Güneşi,*kara balçıklı bir gözeye batıyor buldu" ifadesi: Algısal Vurgu:*Kur'an, güneşin*gerçekten*balçığa battığını değil, Zülkarneyn'in onu*öyle bulduğunu*(vecedehâ) söyler.* Bu, gözlemcinin konumu itibarıyla güneşin ufukta bıraktığı görsel bir izlenimin tasviridir. Amaç:*Tasvirin amacı*kozmoloji*değil, Zülkarneyn'in sefer tecrübesini ve karşılaştığı sahnenin atmosferini kurmaktır. B. Ashab-ı Kehf: Koruyucu İşlev Kehf 17'de güneşin, izole bir yaşam durumunu anlatmada, mağaraya*sağdan uzaklaşması ve soldan teğet geçmesi*tasviri: Gözlem ve Coğrafya:*Bu, mağara girişinin yönü itibarıyla gençlerin*zararlı sıcaktan korunmasını*sağlayan doğal bir gözlemi yansıtır. Didaktik Mesaj:*Güneşin doğrudan vurmaması, aynı zamanda*aşırılıklardan korunmak,*ölçülü yaşamak*ve*ilahi rahmetle desteklenmek*temalarını simgeler. C. İbrahim’in Arayışı: Otorite Testi En'âm 76–79'daki yıldız, ay ve güneşin tek tek "rab" olma iddiası üzerinden test edilmesi: Güneşin Rolü:*Güneş (en büyük görünür gök cismi),*en güçlü görünen otoritenin simgesi olarak sunulur. Geçicilik Vurgusu:*Güneşin*batmasıyla*birlikte, bu en yüksek gücün bile*geçici*olduğu, dolayısıyla "rab" olamayacağı anlaşılır.* Bu, insanın bağlanma ve otorite arayışının yanıltıcılığını öğretir.3. Ana Metaforik İşlevler Kur’an’da güneşin üç temel metaforik işlevi vardır: Düzenin İşareti:*Güneş,*zaman birimi*(gün, yıl) ve*yön bulma*aracı olarak*Kozmik Düzenin*devam ettiğini gösterir.Sınavın Metaforu:*Batması, teğet geçmesi gibi durumlar*geçicilik,*ölçülülük*ve*sınanma*temaların ı taşır.Otorite ve Gücün Temsili:*Krallık ve en yüksek gücün alegorisi olarak kullanılır, ancak aynı anda*fani*olduğu gösterilir.4. Kıyamet Sahnesinde Güneş Kıyamet anlatılarında güneş, kozmik düzenin sonlanışını simgeler: Tekvîr (Sarılıp Dürülme):*Dünyevi düzenin ve insanın bağlandığı güç sembollerinin*yok olacağını*gösterir (Tekvîr 1). Ce’m (Toplanma) ve Tasıyr (Söndürülme):*Mutlak kudretin yalnızca Allah'a ait olduğunu vurgular. Sonuç:*Kur'an'daki güneş anlatımının temel amacının*astronomi yapmak değil, insanın*algısını, psikolojisini ve otorite arayışını*eğitmeyi amaçlayan bir*“kozmik pedagoji”*dili olduğunu belirtir. UYARI / HATIRLATMA Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür. Lütfen her ifadeyi*Kur’an’ın bütünüyle*değerlendirin;*ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın.* Hakikatin tek ölçüsü*Allah’ın kitabıdır.*Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir. https://dersvekuran.blogspot.com/202...-metaforu.html |
|
|
|
![]() |
| Bookmarks |
| Etiketler |
| güneş, kuranda, metaforu☀ |
|
|