hanifler.com Kuran odaklı dindarlık  

Go Back   hanifler.com Kuran odaklı dindarlık > İMAN > Kur’an > Kuranla ilgili kavramlar

Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 19. June 2010, 03:54 AM   #1
Fikret Hekim
Yeni Üye
 
Üyelik tarihi: Jun 2010
Mesajlar: 6
Tesekkür: 0
6 Mesajina 10 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 0
Fikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud of
Standart

Degerli Dost1 kardesim, yazimi tam manasiyla incelemediginiz kannatindeyim. Konuyu ben ayetlerle delillendirdikten sonra ilaveten konuyla ilgili hadisleri Kur' an' a arzederek degerlendirdim ve tahlilini yaptim. Yani konuyu hadislerle delillendirmedim, Kur' an isiginda hadisleri ele aldim ve nasil anlasilmasi gerektigini, hadislere nasil yaklasilmasi gerektigini ortaya koymaya calistim.
Bunun yaninda ben cennetin ve cehennemin ebedi olmadigini soylemedim, ayrica oraya dikkat cekisinizide anlayamadim, yalniz sizin Cennetlikler ve Cehennemlikler tasavvurunda bir yanlislik oldugunu saniyorum.

Sunu tekrar etmek isterim ki yazimda da ayetler isiginda sunlari belirttim: Cennet ve ve cehenneme direk olarak gidecekler vardir, ki bunlar icin terazi kurulmaz. ((sizin terazi hakkinda yaptiginiz yorumda bir konuyu etkileyecek bir sorun gormuyorum, su var ki, terazinin muhtevasi yani sekli, semali onemli degildir, Allah insanlara kullandiklari kavramlarla hitap eder, terazinin maksadi ne ise o anlasilmalidir. Terazi deyince aklina insanin, gram, kilo gibi olceklerden ziyade maksadi ne ise amaci ne ise o dusunulur ki ben hangi anlamlarda kullanildigini da ayrica meallendirme de verdim)). Ve ikinci olarak direk olarak gitmesi gereken yere gidecekler oldugu gibi, yaptiklari tartilacak olanlarda vardir ki bunlar mu' minlerdir, cunku kafirin ahirette tartiya konacak deger verilecek bir ameli olup olmaidigina zaten bakilmaz, ameli olculenecek olan gunahkar mu' minlerdir, siz butun mu' minlerin gunahlari ortulecegini ve dogrudan cennetlik oldugunu soyluyorsunuz, orada sunu goz ardi etmisiniz ki ayet gayet acik olarak gunahi ortulecek olanlarin buyuk gunahlardan kacinanlar olacagi soylenmistir. Aksi takdirde bunlarin amelleri tartiya konulacak, agir bastigi tarafa gore gidecegi yere gidecektir. sevabi ve gunahi denk olanlarda var ki bunlarada Rahmanin rahmeti gazabina ustun gelecek ve merhamete ugrayacaklardir. Sizin ifade ettiginiz gibi degerlendirmemizde bir celiski soz konusu degildir. Ayetler arasi iliski kurulup okundugu zaman bunu goreceksiniz, sefaatin bir kurtaricilik manasinda degil eslik etme manasinda olacagini soyledim. Bu da gunahini cekmis ve cennete gitmek uzere izin verilmis kisilere eslik etme manasinda olacaktir.

ama maalesef gelin gorun ki ayetleri baglamindan kopuk veya tek tek alinip ayetler arasi iliski kurulmadigindan cesitli anlamalara vesile olmustur.


Ornegin: Bakara 24' u ele alanlar Cehennemin sadece kafirler icin oldugunu soylemisler "2/24...o hâlde yakıtı insanlarla taşlar olan ateşten sakının. O ateş kâfirler için hazırlanmıştır."


yine baska bir ayeti ele alanlar, cennetin mu' minler icin oldugunu ve gunhakar olan mu' minlerin bile cehenneme girmeden cennete gireeklerini soylemislerdir ki siz de oyle yapmissiniz. Allah mümin erkeklere ve mümin kadınlara, altlarından ırmaklar akan cennetler vaad buyurdu. Orada ebedi kalacaklardır. Hem de Adn cennetlerinde hoş meskenler vaad etmiştir. Allah'ın rızası ise hepsinden büyüktür. İşte asıl büyük kurtuluş da budur. (TEVBE/72)


yukarida da belirttigim gibi tekrar tekrar soylemekte fayda goruyorum direk cehennemlik olan kafirler oldugu gibi direk cennetlik olan mu' minler vardir. Bir de bunlar yaninda buyuk gunah islemis, ama tevbe etmeden olmus mu' minler vardir ki, bunlar gunahi tartida agir basanlardir, ama mu' mindirler, bunlarin irili ufakli kotu amelleri tartilir, bu tur mu' minlerin kucuk gunahlarida ortulmez cunku o vaad buyuk gunahtan kacinanlarin, kucuk gunahlari ortulcegi tarzindadir, bunlar buyuklerinden kacinmadiklari icin kucuk gunahlarida teraziye konacaktir, “Eğer yasaklandığınız büyük günahlardan kaçınırsanız, sizin küçük günahlarınızı örteriz ve sizi şerefli bir yere sokarız.” (Nisa, 4/31) aksi takdirde kafirler direk cehennemlik ise, mu' minlerin hepside dogrudan cennete gidecek ise tartilarin hafif ve agir gelmesinden bahseden ayetler anlamsiz olurdu.

Devam edecek olursak meryem suresinde ki ayetler bize durumu dahada acikca ifade etmektedir. ilgili ayetler soyedir



Meryem 19/ 68. Rabbine andolsun ki, onları ve şeytanları mutlaka toplayacağız, sonra onları diz çökmüş vaziyette cehennemin çevresinde bulunduracağız.

69. Sonra her milletten Rahman'a en çok karşı geleni ayıracağız.

70. Sonra, elbette biz, kimlerin oraya girmeğe uygun olduğunu daha iyi biliriz.

71. İçinizden oraya gitmeyecek hiç kimse yoktur. Bu, Rabbinin üzerine aldığı kesin borçtur.


bu ayete dayanarak hasa butun herkesin oraya girecegi soylenir peygamberlerde dahil, ama ayet baglamindan koparilmistir. yine bir kismi cehenneme girmeyecek, ama peygamberler de dahil herkes cehennemin cevresinde toplanacaktir derler, oysa ki ayetler arasi iliski koparildigindan bu ayette kendi baglaminda dogru anlasilamamistir.

meryem suresi 68 de, cehennemin etrafinda toplayacagiz dedigi istisna kisilerdir, cunku cennetlik olanlar onun hisirtisini dahi duymayacaklartir, onlara husna sozu verilmistir Enbiya 21/101. Şüphesiz kendileri için tarafımızdan en güzel mükâfat hazırlanmış olanlar var ya; işte bunlar cehennemden uzaklaştırılmışlardır.102. Onlar cehennemin hışıltısını bile duymazlar. Canlarının istediği nimetler içinde ebedî olarak kalırlar.103. En büyük korku bile onları tasalandırmaz ve melekler onları, “İşte bu, size vaad edilen (mutlu) gününüzdür” diyerek karşılarlar.

Gelelim meryem 71. ayete 71 de bu istisna kisiler cehenneme mutlaka ugrayacak oldugundan ,onun icin mahserde sefaat yoktur, yani herkes yerini bulacaktir. sefaat cehennemden cikarken olacaktir. Nitekim Bakara 254 soyledir: 2/254. Ey inananlar, ne alışverişin, ne dostluğun ve ne de şefaatin olmadığı gün gelmezden önce, size verdiğimiz rızıktan (Allah için) harcayın. Kafirler, zalimlerin ta kendileridir.

Meryem 72 soyle devam eder. Sonra korunanları kurtarırız ve zalimleri öyle diz üstü çökmüş olarak bırakırız.

72 de kurtulacaklar kendilerini koruyanlardir ki bunlar sirke bulasmamis olanlardir (bu baglamda hadislere baktigimizda da goruruz ki sirk kosmamislara ve buyuk gunah islemislere sefaat vaad ediliyor).

Bu konuyu dahada teferruatli izah etmemiz mumkun ama burada bu verdigimiz deliller isi aciklamaya ve anlamaya yeter kanaatindeyim. Cehenemdeki mu' minlerin Cennete gireceklerine dair daha teferruatli bir aciklama ve bilgiyi Tur suresi 21. ayette ve Ra' d suresi 22, 23 ve 24 te bulmaniz mumkundur. O ayetlerden de anlasilmaktadir ki imanini muhafaza etmis sirke dusmemis mu' minler kendi soylarindan veya atalrindan veyahut eslerinden, cocuklarindan cennette olanlarin yanina alinir ki iste sefaat budur, sefaat yanina almaktir, onun icin bazi kisilerrin hadislerde de belirtildigi uzre yakinlara sefaat edecegi bahsi gecer. Meryem 72 de korunanlar yani sirke dusmemis mu' minler cehennemden bu sekilde cikartilir sunnetullah geregi boyletir.

Son olarak nasil ki Kur' an da Dunya zinetleri mu' minler icindir dendigi halde kafirler de dunyadan istifade ediyorsa, Cehennem kafirler icindir dendigi halde, mu' minler' den de buyuk gunah islemis olanlari oraya girecektir, ama soyle bir soru yoneltilecek olursa, peki cehennemlikler, dunyada mu' minlere aid olan dunya susunden istifade ettikleri gibi cennetten de istifade edebilirler mi, ona kesinlikle hayir deriz cunku ayet cennetin sadece mu' minler icin oldugunu bizlere soyluyor.

A' raf 7/32. De ki: “Allah’ın, kulları için yarattığı zîneti ve temiz rızkı kim haram kılmış?” De ki: “Bunlar, dünya hayatında mü’minler içindir. Kıyamet gününde ise yalnız onlara özgüdür. İşte bilen bir topluluk için âyetleri, ayrı ayrı açıklıyoruz.”

A' raf 7/50. Ateş halkı, cennet halkına: "Suyunuzdan veya Allah'ın size verdiği rızıktan biraz da bizim üzerimize akıtın (ne olur)!" diye seslendiler. (Onlar da) dediler ki; "Allah, bu ikisini kafirlere haram etmiştir."


asagida zikredegimiz bir kac hadisi de Kur' an' a arzettiginizde. yukarida ifade ettigimiz Tur ve Ra' d surelerinin bir tefsiri mahiyetindedir.

Tur 17. Korunanlar da cennetlerde, ni'met içindedirler.
18. Rablerinin kendilerine verdikleriyle sefa sürerler. Rableri onları, cehennem azabından korumuştur...
21. Kendileri inanmış, zürriyetleri de imanda kendilerine uymuş olan kimselerin zürriyetlerini de kendilerine katmışızdır; kendi ameller(inin sevab)ından da hiçbir şey eksiltmemişizdir. Herkes kendi kazandığına bağlıdır...

Ra' d 22. Ve onlar Rablerinin yüzünü (rızasını) arzu ederek (nefsin gücüne giden şeylere) sabrederler; namazı kılarlar, kendilerine verdiğimiz rızıktan gizli ve açık olarak (hayır yoluna) harcarlar ve kötülüğü iyilikle savarlar. İşte şu yurdun sonucu onlarındır:

23. (Onlar) Adn cennetlerine girerler. Babalarından, eşlerinden ve çocuklarından iyi olanlar da kendileriyle beraber olur. Melekler de her kapıdan yanlarına varırlar:

24. Sabretmenize karşılık selam size, yurdun sonu ne güzel! (derler).

Hadisler:

"Şehid, ehl-i beytinden (aile ve akrabasından) 70 kişiye şefaat eder, şefaati kabûl edilir."

(Ebû Dâvud, Tirmizî).

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Küçük çocuk ana-babasına şefaat eder, onları Cennete çeker.) [İbni Mace]

insaAllah maksadimiz hasil olmustur.


Selam sizlerle olsun kardeslerim
Fikret Hekim isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Fikret Hekim Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler:
Miralay (21. June 2010)
Alt 19. June 2010, 09:54 PM   #2
dost1
Site Yöneticisi
 
dost1 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Sep 2008
Mesajlar: 3.076
Tesekkür: 3.618
1.093 Mesajina 2.442 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 100000
dost1 is on a distinguished road
Standart

Selamun Aleykum! Değerli Fikret Hekim Kardeşim!

Alıntı:
Fikret Hekim Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Degerli Dost1 kardesim, yazimi tam manasiyla incelemediginiz kannatindeyim. Konuyu ben ayetlerle delillendirdikten sonra ilaveten konuyla ilgili hadisleri Kur' an' a arzederek degerlendirdim ve tahlilini yaptim. Yani konuyu hadislerle delillendirmedim, Kur' an isiginda hadisleri ele aldim ve nasil anlasilmasi gerektigini, hadislere nasil yaklasilmasi gerektigini ortaya koymaya calistim.
Bunun yaninda ben cennetin ve cehennemin ebedi olmadigini soylemedim, ayrica oraya dikkat cekisinizide anlayamadim, yalniz sizin Cennetlikler ve Cehennemlikler tasavvurunda bir yanlislik oldugunu saniyorum.
Cennet ve cehenneme dikkat çekişimin nedeni cennet ve cehennemin ebedi olduğunu belirtmek içindi. Rabbimiz Vakıa Suresinde üç gruptan sözediyor. Buradaki İki grup cennete bir grup cehenneme gidiyor.

Cennet ve cehennemin ebedi olmadığını söylemediğinizi belirtiyorsunuz. O zaman "cennet ve cehennemin ebedi olduğunu söylemiş olursunuz."

İlk astığınız yazınızdaki


Alıntı:

Biz diyoruz ki: Kur'an'in Sefaat konusundaki yaklasimi kesinlikle geleneksel islam anlayisinda ki sefaat anlayisiyla ortusmemektedir.

2 Kur'anin bildirdigi sefaat edecekler cehennemliklere kurtaricilik mahiyetinde bir sefaatte bulunmayacaklar, sadece onlarin cehennemden cikmasina eslik edecek, eslik etma anlaminda sefaatte bulunacaklardir. Sefaat edecek kisiler, gunahkar mu’minlere, cehennemden cikacaklara cennete giderken eslik edeceklerdir.

3 Kur'an’a gore sefaat edilecekler mahserde degil cehennemdedirler, yani mahserde sefaat diye birsey soz konusu degildir, herkes yerini bulduktan sonra, Cennetlikler cennete, cehennemlikler de cehenneme gittikten sonra gerceklesir.
Ve sonuç bölümünde:

Alıntı:

…Kur’anda ki sefaat anlayisi birilerini kurtarmak degil, cennetteki birinin, cehennedeki birinin Allah’in bagislamasii neticesinde, Cennete sevkedilirken, bir cennetlik tarafindan yanina almasindan, onunla birlikte cennete goturulmesinden ibarettir. …
belirtiğiniz bu görüşlere göre cehennemdeki insanlar bulundukları yerden çıkacaklar. Cenabı Allah da çıkmıyacaklarını söylüyor.

Bununla ilgili olan bir çalışmaya buradan bakılabilir

Kusursuzluk sadece Allah'a mahsusdur.
Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Sevgi,saygı ve muhabbetle.
Allah'a emanet olunuz.
__________________
Halil Ay
dost1 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
dost1 Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler:
Miralay (21. June 2010)
Alt 1. July 2010, 01:00 AM   #3
Fikret Hekim
Yeni Üye
 
Üyelik tarihi: Jun 2010
Mesajlar: 6
Tesekkür: 0
6 Mesajina 10 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 0
Fikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud ofFikret Hekim has much to be proud of
Lightbulb es- Selamu Aleykum

Selamun Aleykum,

Degerli kardesim Dost1, foruma fazla vakit ayiramadigimdan devamli konuyu takip edemiyorum, onun icin gec yanit verdigim icin kusuruma bakmayin. Kisa ve oz olarak ifade etmeye calisiyim, yonlendirdiginiz Hakki Beyin yazisini inceledim, ama ondan once yazimda ifade etmeme ragmen, Cennet ve Cehennemin ebediligi konusu pek anlasilmamis tarafinizindan. Diyorum ki: Cennette Cehennemde ebedidir, bunun boyle oldugunu zaten Kur' an soyluyor. Bizim aksini soylememiz mumkun degil, ama ayrildigimiz nokta surasi, cehennemde ebedi kalacak olanlar var ki bunlar mu' minlerin disinda ki herkes, mu' min olarak cehenneme girecek olan buyuk gunah sahipleride var ki o sekilde girenler, orada ebedi kalmayacaklar ilgili ayetlerle onu yazimizda izah ettik-

Gelelim Hakkin Beyin yazisina, sayin Hakki Yilmaz' in yazisinda degindigi cehenneme girdikten sonra ebediyyen kalacagi ve birdaha cikmayacagi ile ilgili ayetler kafirlerle alakalidir, ayetlerin siyak ve sibagina iyi bakiniz. Ayetler arasindaki baglantilari kurmadan parcalari birlestirmeden bir butun hakkinda konusmak yanlis olur. Onun icin bir baskalarinin ilgili konuya verdigi yanlis anlam ve anlayis bizi yanlisa suruklemesin, ayetleri baglamindan ve beraberliginden kopuk olarak ele almak, son derece yanlis olur.

Onun icin kendisini vahiyle insaa etme gayreti icinde olan siz degerli kardeslerimizden istirhamimiz, Kur' an' i bir butun olarak ele alarak, ilgili ayetlerin, siyak ve sibagina bakip arasindaki iliskiler agini kurarak ayetleri ele almanizdir. Meryem suresinde "havle cehenneme" cehennemin cevresinde toplananlar buyuk gunahlarida islemis mu' minler ile birlikte kafirlerdir, zira diger mu' minler cehennemin hisirtisini bile duymadan cennete gideceklerdir, ve ikinci olarak, "Cehennemin cevresine" ifadesi, cehennemin disini gostermez. Cehennem icinde cehennemler vardir, kat kattir, tabaka tabakadir, kapi kapi ayrilmistir, kisiler asirilik derecesine gore oraya atilirlar, burada Cehennemin etrafindakiler yine cehennemdedir azap gormektedirler. Tesbihte bulunursak derecesine gore atesin atrafinda kizaranlardir, birde bunlarin atesin ta icine atilacaklar vardir. Burada Cehennem kavraminin ne anlama geldigine ve bu baglamda azap kavramina da ayrica bakiniz ve lutfen dikkat ettiniz Ayrica Saliyya (meryem 70)ve varidu ha(meryem 71) kavramlari da konuyu daha da iyi izah edecektir. Bazilari gibi Allah' a imanim var benim kalbim de temiz deyip ibadetten yoksun, buyuk gunah batakligi icinde yuzenler kolaylikla isin icinden siyrilamayacaktir. Cennet kimsenin tekelinde degildir, bizim degilki isteyeni koyalim isteyeni cikartalim. Herseyin sahibi, herseyin kuralini olcusunu kendi belirlemistir. vaktimin elverdigince kisa bir sekilde arzetmeye calistim, ins. muradimiz hasil olmustur. Selam ve dua ile

Nisâ 145
Şüphe yok ki münafıklar cehennemin en alt katındadırlar. Artık onlara asla bir yardımcı bulamazsın.

Hicr 44
Cehennemin yedi kapısı vardır. Onlardan her kapı için birer gurup ayrılmıştır.

Nahl 29
"O halde, içinde ebedi kalacağınız cehennemin kapılarından girin! Kibirlenenlerin yeri ne kötüdür!"

Konu Fikret Hekim tarafından (3. July 2010 Saat 09:25 PM ) değiştirilmiştir.
Fikret Hekim isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Fikret Hekim Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler:
Miralay (1. July 2010)
Cevapla

Bookmarks

Etiketler
allah, etmesin, muhtaç, sefaate


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Hizli Erisim


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 08:13 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Hanifler - Kuran odaklı gerçek din islam