![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
*🗿 NUH KAVMİNİN PUTLARI VE HİNDUİZM
Kur’an’da Nûh’un kavminin putları olarak isimlendirilen beş varlık şunlardır: > “Ve dediler ki: Tanrılarınızı bırakmayın; Ved'den, Süva'dan, Yeğûs'tan, Ye’ûk'tan ve Nesr'den de vazgeçmeyin!” (Nûh Suresi, 71:23) Bu isimlerin Kur’an’daki tek geçişi burasıdır. Ancak Arap dili bağlamında ve tarihsel kaynaklar çerçevesinde bu kelimeleri anlamlandırmak mümkündür. Şimdi kelime kelime inceleyelim: --- 1. Ved (وَدٌّ) Kök: و د د (w-d-d) — sevmek, dostluk, içten bağlılık. Anlam: "Sevgi", "dostluk", "sevilen". Değerlendirme: Ved ismi, sevgiye ve dostluğa dayalı bir kavramın ilahlaştırılmasıdır. Belki de insanlar Ved aracılığıyla "aşk", "merhamet", "yakınlık" gibi olumlu duyguları kutsallaştırmışlardır. --- 2. Suvâ (سُوَاعٌ) Kök: Belirsizdir ancak muhtemelen س و ع (s-w-ʿ) kökünden gelir. Anlam: Şekil, suret, kadın figürü anlamları yüklenmiştir. Değerlendirme: Bazı rivayetlerde Suvâ'nın bir kadın formunda tasvir edildiği geçer. Bu da kadınlık, güzellik veya doğurganlığın sembolize edilip kutsallaştırıldığını düşündürür. --- 3. Yeğûs (يَغُوثُ) Kök: غ و ث (gh-w-th) — yardım etmek, kurtarmak, imdat etmek. Anlam: “Yardım eden”, “kurtarıcı”. Değerlendirme: Bu put, zorda kalındığında yardım eden, felaketten kurtaran bir figür olarak ilahlaştırılmış olabilir. Bugünkü "medet umma" zihniyetiyle paralellik gösterir. --- 4. Ye’ûk (يَعُوقُ) Kök: ع و ق (ʿ-w-q) — engellemek, alıkoymak, ayırmak. Anlam: "Engelleyen", "ayıran", "önüne geçen". Değerlendirme: İlginç biçimde bu isim, olumsuz bir çağrışım taşır gibi görünse de, savaş tanrısı ya da gücüyle başkalarını engelleyen bir figür olabilir. Belki de düşmanı engelleyen, koruyan bir ilahî varlık anlayışı vardır. --- 5. Nesr (نَسْرٌ) Kök: ن س ر (n-s-r) — kartal, kuş anlamına gelir. Anlam: "Kartal", "yırtıcı kuş". Değerlendirme: Güç, yüksekten bakış, ihtişam gibi anlamlarla bağlantılıdır. Belki de doğayı veya gökleri temsil eden bir figürdür. Ayrıca "güç ve zafer" sembolü olabilir. --- Genel Değerlendirme: Nûh’un kavminin putları, doğrudan duygular, doğal güçler, yardım ve kurtuluş beklentisi, güzellik, güç, ve koruyuculuk gibi soyut kavramlara yöneliktir. Bu isimler, Kur’an’ın şirk olarak nitelendirdiği tutumun temelinde, insanın kendi zaaf ve ihtiyaçlarını dışsallaştırarak ve kişiselleştirerek kutsallaştırması olduğunu gösterir. Bu tür yaklaşımlar bugün bile modern idolleştirme biçimlerinde kendini gösterir: sevgi, yardım, güç, doğa vb. değerler tanrılaştırılmadan ama kutsanarak merkezi bir yere oturtulabilir. GÜNCEL PUTÇULUĞUN DEVAMI HİNDU ÖĞRETİSİ İLE KARŞILAŞTIRMA* Nûh’un kavminin putları ve Hindu tanrıçaları arasında kelime ve şekil üzerinden yapılacak bir karşılaştırma, hem kültürel hem de sembolik anlamda ilginç bağlantılar ortaya çıkarabilir. Ancak bu tür bir karşılaştırma, hem tarihi bağlamları hem de dini öğretileri göz önünde bulundurmayı gerektirir. Yine de, bu kavramları genel anlamlarıyla birleştirebiliriz. 1. Ved (Ve'd) – Lakşmi Ve'd (Ved): Anlamı "sevgi" ve "dostluk" olan bu put, insanların dostluk, sevgi ve bağlılık gibi insana özgü duygularını simgeler. Lakşmi: Hinduizm’de güzellik, bolluk, bereket ve sevgi tanrıçasıdır. Lakşmi, aynı zamanda insanlar için iyilik ve refah sağlayan bir figürdür. Bağlantı: Ved ve Lakşmi arasındaki benzerlik, sevgi ve bolluk temaları etrafında şekillenir. Lakşmi, insanlara maddi ve manevi refah sunarken, Ved ise sevgi ve dostluğu yücelten bir kavramdır. Her ikisi de insanların ihtiyaçlarını karşılayan ve yaşamı daha kolaylaştıran figürlerdir. 2. Süva (Süva) – Durga Süva: Hinduizm’deki bazı kaynaklarda, Süva (ya da Suwâ) genellikle doğurganlık ve güzellik ile ilişkilendirilmiştir. Arapçadaki kökeni ve anlamı itibarıyla, insanın güzellik ve doğurganlık gibi özellikleri temsil eder. Durga: Hinduizm’deki Durga, genellikle savaşçı bir tanrıça, güç ve koruma simgesidir. Ancak Durga, aynı zamanda doğurganlık ve bereketle de ilişkilidir. Özellikle doğanın gücünü ve hayatın korunmasını simgeler. Bağlantı: Süva ve Durga arasında benzerlik, doğurganlık ve kadınsı güç temalarına dayalıdır. Durga’nın savaşçı kimliği de göz önünde bulundurulursa, her iki figür de güçlü bir dişi figür ve doğanın düzenini sağlayan bir varlık olarak düşünülebilir. Süva, özellikle estetik ve doğurganlık ile özdeşleşirken, Durga ise savaşçı ve koruyucu bir tanrıça olarak bu temaları daha güçlü bir biçimde içerir. 3. Yeğûs (Yeğûs) – Saraswati Yeğûs: Yeğûs, yardım ve kurtuluş temaları ile ilişkilendirilir. Zor durumdaki insanlara yardım eden ve kurtaran bir figürdür. Saraswati: Saraswati, bilgelik, müzik, sanatlar ve öğrenme tanrıçasıdır. İnsanlara doğruyu bulma, bilgiyi edinme ve ruhsal kurtuluş açısından rehberlik eder. Bağlantı: Yeğûs ve Saraswati arasındaki ilişki, her ikisinin de insanlara yardım etme ve onları kurtarma temasına dayanmaktadır. Saraswati, bilgiyi ve bilgelik yoluyla kurtuluşu sunarken, Yeğûs da bireyleri zorluklardan kurtaran bir figür olarak görülebilir. Ancak Saraswati'nin temaları daha çok bilgi ve içsel rehberlik etrafında şekillenir. 4. Ye'ûk (Ye'ûk) – Kali Ye'ûk: Engelleyen, savaş gücü veya güçlü bir engelleyici olarak tasvir edilir. Bu figür, güçlü bir koruyucu ve bazen de engelleyici bir varlık olarak öne çıkar. Kali: Kali, Hinduzminin yıkıcı, koruyucu ve ölüm tanrıçasıdır. Yıkım ve yeniden doğuş ile ilişkilidir. Kali, dünya düzenini sağlamak adına güçlü bir figürdür ve bazen şiddetle ilişkilendirilse de, aslında kozmik düzeni sağlamak için engelleyici bir güç işlevi görür. Bağlantı: Ye'ûk ve Kali arasındaki ilişki, her iki figürün de güçlü ve koruyucu olmalarından kaynaklanır. Ye'ûk, düşmanları engelleyen bir figürken, Kali de dünyanın kötü güçlerine karşı yıkıcı bir rol oynar ve kozmik düzeni sağlamak için engelleri ortadan kaldırır. Her iki figür de şiddet ve güç ile ilişkilidir, ancak Kali daha çok kozmik bir yeniden doğuşu ifade eder. 5. Nesr (Nesr) – Parvati Nesr: Zafer ve güç simgesidir. İnsanlara zafer ve kudret sağlar, aynı zamanda yüksekten bakış, güç ve hâkimiyet ile ilişkilidir. Parvati: Parvati, güç, zafer ve bütünlük ile ilişkilendirilen bir tanrıçadır. Ayrıca, Shiva'nın eşi olarak, hem doğurganlık hem de güç simgeler. Bağlantı: Nesr ve Parvati arasındaki ilişki, güç, zafer ve hâkimiyet üzerine kuruludur. Nesr, zaferi ve gücü simgelerken, Parvati de bu temalarla birlikte, kozmik düzeni sağlayan ve tüm varlıkları yücelten bir figürdür. Hem doğanın gücü hem de yüce zafer üzerine odaklanmışlardır. Genel Değerlendirme Nûh’un kavminin putları ve Hindu tanrıçaları arasında yapılan bu karşılaştırma, özellikle soyut kavramların ilahlaştırılması ve güç, koruma, doğurganlık ve zafer gibi temaların benzer şekilde işlenmesinin altını çizer. Hinduizm’deki tanrıçalar genellikle çok yönlüdür, güç ve doğurganlık gibi temalar, hem koruma hem de yaratıcı yıkım ile ilişkili olabilir. Nûh’un kavminin putları da insanların temel ihtiyaçları ve duygusal istekleriyle özdeşleşen figürler olarak, insan deneyimlerinin fiziksel ve manevi yönlerini sembolize etmektedir. https://dersvekuran.blogspot.com/202...tlari.html?m=1 |
![]() |
![]() |
pramid Kullanicisina Bu Mesaji Için Tesekkür Edenler: | dost1 (20. May 2025) |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
hinduizm, kavminin, nuh, putları |
|
|