![]() |
![]() |
#1 |
Uzman Üye
Üyelik tarihi: Sep 2010
Mesajlar: 824
Tesekkür: 191
545 Mesajina 1.168 Tesekkür Aldi
Tecrübe Puanı: 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Rahmân Suresi hem edebî derinliğiyle hem de metafizik çağrışımlarıyla gerçekten büyüleyici bir suredir. Dikkat çekici bir kaç hususu irdeleyelim.
🌌 1. “Fe-bi-eyyi âlâ’i rabbikumâ tukezzibân?” – Bir yankı mı, bir sorgu mu? Bu ayet tam 31 kez tekrar edilir. Bu tekrarın müzikal etkisi olduğu kadar bilinçaltına nüfuz eden bir sorgu, bir çekiçleme, bir hatırlatma işlevi vardır. Ama asıl şaşırtıcı olan şu olabilir: 🔍 Bu ayet hep çoğul zamirle sorulur: "Rabbinizin hangi nimetini yalanlarsınız?" Ancak sûre boyunca muhatap bilinen ve bilinmeyen her canlı olabilir. Bu durumda, bir "ortak bilinç" sorgulanır: “Siz ikiniz, birlikte… neden inkâr ediyorsunuz?” Bu, Kur’an’da bilinen bilinmeyen, maddi manevi, dışsal ve içsel her şey aynı potada buluştuğu ender anlardandır. İnsanın kibriyle, nefis vesvesesi aynı potada sorumlu tutulur. 🌊 2. “Mîzân” – Kozmik adalet terazisi ayet: “Ve semâe refa’ehâ ve vada’a-l-mîzân.” “Göğü yükseltti ve mîzân’ı koydu.” Buradaki “mîzân” kelimesi sadece adalet terazisi değil, aynı zamanda evrenin fiziksel dengesi, bilinçteki içsel denge, hatta estetik ölçü anlamlarına da gelir. Bu, bize şunu fısıldar: "Adalet sadece mahkeme işi değil, kozmosun temelidir." 🪞 3. İki cennet – Yansıyan bir evren mi? Sûrenin sonlarında iki kez cennet anlatılır: İlk grup: “Zevâteâ efnân” – bol dallı, yüksek ağaçlı (ayet 48 sonrası) İkinci grup: “Muddhâmatân” – koyu yeşil (ayet 62 sonrası) "Bir dış cennet, yani mükâfat âlemi, ve bir iç cennet, yani arınmış bilinç hâli." İkincisi, birincinin yansımasıdır. Dıştaki cennet, içteki cennetin görünümüdür. 🔥 4. Ateş bile bilinçli bir varlık gibi! Ayette cehennem ehline dair şöyle denir (55:35): “Üzerinize dumanlı ateş ve erimiş bakır gönderilir, kurtuluş bulamazsınız.” “Yurselu aleykumâ shuvâzun min nâr…” Ama dikkat: Bu ateş “şuvâz” olarak tanımlanır; bu, alev değil, kıvılcım saçan bilinçli bir öfke gibidir. Yani cehennem bile aktif, tepki veren, duyguya sahip bir şey gibidir. 🧬 5. İnsan yaratımı anlatılırken “fahfahalı çamur” ne demek? Sûrede insanoğlu için şöyle der (55:14): “Halekal insane min salsâlin kel fekhâr” “İnsanı kupkuru, fırınlanmış gibi ses çıkaran çamurdan yarattı.” Bu ifade, aslında şişirilmiş, kabartılmış, boş ama gürültücü bir varlığa işaret eder. Bu, insana yöneltilen ince ama yıkıcı bir eleştiridir: “Ses çıkarıyorsun ama içi boşsun.” Yani bu sadece yaratılış değil, ontolojik bir teşhis. https://dersvekuran.blogspot.com/202...-sorgu-mu.html |
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks |
Etiketler |
bir, rahman, sorgu, suresi, yankı |
|
|